Until Death Do Us Part - Jonas

Sabtu, Februari 14, 2009

#111. Mesti Tonton: Telatah Upin, Ipin tak membosankan

14hb Februari, 2009
Berita Harian
Rozdan Mazalan
rozdan@bharian.com.my



SETIAP aspek yang dipaparkan menerusi filem pertama terbitan Les'Copaque Production Sdn Bhd ini mendapat penelitian yang cukup rapi daripada 40 animator tempatan. Sebenarnya pembabitan tenaga kreatif dalam filem ini adalah sesuatu yang patut kita banggakan.Hasil kerja atau kreativiti mereka bukan saja dilihat sempurna dari segi teknikal malahan adunan elemen yang kompleks turut diserapkan menjadikan filem ini hampir sehebat filem animasi barat.

Patut juga kita kagumi kerana filem Geng: Pengembaraan Bermula ini mempunyai jati diri, terutama dalam memaparkan budaya ketimuran.

Sekalipun kos yang dilaburkan agak rendah berbanding filem animasi barat, filem ini masih lagi berjaya menyajikan kualiti yang diharapkan.

Elemen seram, thriller (suspen), dramatik dan lucu yang semuanya dapat dirasai menerusi kesan bunyi dan suara yang mantap turut menaikkan mood penonton yang menontonnya.



Tambahan permainan cahaya, warna, latar, jalan cerita, watak dan perwatakan adalah kesempurnaan yang dapat dilihat dalam Geng Pengembaraan Bermula...

Filem yang mengambil tempoh masa tayangan selama 90 minit ini turut mendapat usaha sama daripada Multimedia Development Corporatian (MDeC), Mimos Bhd dan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi yang mengiktiraf filem ini sebagai pencetus kepada penerbitan filem animasi tempatan.

Filem edaran Grand Brilliance Sdn Bhd (GB) ini mengisahkan pengembaraan Badrol, Lim, Rajoo, Ros, Upin dan Ipin yang tersesat di dalam hutan.

Badrul dan Lim yang baru saja sampai ke kampung Durian Runtuh untuk berjumpa datuknya berhajat untuk melihat suasana kampung di samping meninjau dusun durian datuknya. Badrul dan Lim ditemani Rajoo untuk ke dusun. Upin dan Ipin yang mengetahui hajat mereka untuk ke dusun turut sama mengikutinya.

Ros yang pada mulanya ingin mencari adiknya Upin dan Ipin turut sama dalam perjalanan mereka ke dusun.

Pengembaraan mereka bermula apabila Rajoo, Upin dan Ipin ternampak seekor binatang yang pelik sedang membawa durian. Mereka mengekori sehingga tersesat ke dalam hutan. Badrul, Lim dan Ros mula mencari dan turut sama tersesat di dalam hutan.

Semuanya terpaksa menghadapi pelbagai cabaran di dalam hutan apabila bertembung dengan pelbagai makhluk yang ingin mengecam mereka. Apakah dan siapakah makhluk itu yang sebenar?

INFO

Filem: Geng: Pengembaraan Bermula...

Genre: Animasi

Pengarah: Mohd Nizam Abdul Razak

Watak: Badrol, Lim, Rajoo, Ros, Upin dan Ipin

Tayangan: 12 Februari

Terbitan: Les'Copaque Production Sdn Bhd

2 ulasan:

Tanpa Nama,  Ahad, Februari 15, 2009 4:18:00 PTG  

sold out pulak tiket si upin&ipin hari nie...
aku baru cadang nak g tgk dgn famili tunang aku...

Maya Isnin, Februari 16, 2009 12:10:00 PTG  

Salam Faisalhanim,
cuba..cuba..cuba lagiiii

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP