Until Death Do Us Part - Jonas

Isnin, Februari 02, 2009

#63.Skoop : Filem animasi Geng sasar RM5 juta

02hb Februari, 2009
Harian Metro
Ramlah Zainal
roses@hmetro.com.my

IMPIAN produksi Les'Copaque Production Sdn Bhd untuk merealisasikan filem animasi Geng: Pengembaraan Bermula... menjadi kenyataan apabila ia bakal menjengah pawagam tempatan di seluruh negara bermula 12 Februari ini.Ternyata segala pahit getir mereka lebih dua tahun untuk menyiapkan filem itu berbaloi apabila melihat kualitinya setanding dengan filem animasi barat.

Kemampuan Les'Copaque menghasilkan filem animasi ini adalah sesuatu yang positif dan membanggakan industri seni tanah air kerana mereka menghasilkan filem berkenaan dengan sumber kewangan terhad dan tidak menggunakan peralatan teknologi animasi yang canggih.

Pengarah filem animasi ini, Mohd Nizam Abdul Razak mengakui Geng: Pengembaraan Bermula... berjaya disiapkan lebih awal daripada jangkaan mereka.

"Semuanya hasil komitmen terbaik rakan dalam pasukan produksi ini dengan bantuan 40 animator tempatan yang sebahagiannya adalah graduan universiti tempatan.

"Jika di barat, mereka menggunakan khidmat lebih kurang 130 hingga 150 animator dan tempoh untuk menyiapkan filem animasi mereka juga mengambil masa selama tiga hingga lima tahun," katanya.

Apapun, kata Mohd Nizam, pihaknya berharap penonton tempatan tidak membandingkan filem Geng: Pengembaraan Bermula... dengan filem animasi dari barat.

"Filem animasi barat selalunya membabitkan kos sekitar RM15 juta hingga RM40 juta bagi sebuah filem sedangkan kos filem animasi Geng hanya membabitkan RM4 juta saja.

"Sekalipun kos tidak sehebat filem animasi barat, filem animasi Geng tetap mempunyai kekuatannya dari segi adunan elemen seram, thriller (suspen), dramatik dan lucu yang semuanya dapat dirasai menerusi kesan bunyi dan suara yang mantap.

"Sokongan padu penonton tempatan sangat diperlukan kerana filem ini dihasilkan dengan daya kreativiti karyawan muda tanah air. Menerusi filem animasi dihasilkan ini, kami berharap ia dapat menarik minat lebih ramai pelabur untuk membiayai kos penerbitan filem animasi tempatan pada masa depan," katanya.

Mohd Nizam ditemui ketika sesi pratonton Geng: Pengembaraan Bermula...,baru-baru ini. Hadir sama, Pengarah Urusan Les'Copaque Production, Burhanuddin Md Radzi.

Sementara itu, Burhanuddin berkata, perancangan untuk menerbitkan filem itu bermula ketika Mohd Nizam dan dua rakannya bertemu dengannya dan menyuarakan impian mereka untuk menghasilkannya.

"Melihatkan kesungguhan dan daya kreativiti yang ada pada tiga anak muda berkenaan terus meyakinkan saya untuk menerbitkan filem animasi ini.

"Selaku penerbit, pihak kami mempunyai strategi tersendiri untuk menjimatkan kos filem berkenaan.

"Semua peralatan seperti komputer hanya dibeli di Plaza Low Yatt dan mereka (karyawan muda) juga mengubahnya menjadi sistem sendiri.

"Selain itu, pihak kami mendapat bantuan dan sokongan Multimedia Development Corporatian (MDeC), Mimos Bhd dan Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar," katanya.

Ketika ditanya kenapa mereka tidak mendapatkan khidmat suara artis atau personaliti popular sebagai elemen komersial dalam filem itu, Burhanuddin berkata, pihaknya mempunyai sumber kewangan yang terhad untuk mendapatkan khidmat mereka.

"Jika kami mempunyai sumber kewangan yang banyak, sudah pasti kami ingin mendapatkan khidmat artis popular untuk ditampilkan dalam filem animasi ini.

"Tapi, tanpa penampilan artis popular pun, pelakon baru yang terdiri dari rakan terdekat kami sendiri tetap mampu menampilkan kualiti suara seperti diharapkan," katanya.

Melihatkan kualiti filem animasi itu, Burhanuddin juga berani mensasarkan kutipan filem itu akan mencecah sebanyak RM5 juta dalam masa dua minggu menjengah pawagam nanti.

"Pihak kami juga merancang memasarkan filem animasi ini ke luar negara seperti Indonesia, Korea Selatan dan India nanti," katanya.

Filem Geng Pengembaaraan Berrmula... ini menceritakan pengembaraan Badrol, Lim, Rajoo, Ros, Upin dan Ipin yang tersesat di dalam hutan.

Semuanya bermula apabila Badrul dan Lim yang baru saja sampai ke kampung Badrul iaitu Kampung Durian Runtuh berhasrat untuk melihat suasana kampung di samping meninjau dusun durian datuknya.

Badrul dan Lim ditemani Rajoo untuk ke dusun. Upin dan Ipin yang mengetahui hajat mereka untuk ke dusun turut sama mengikutinya.

Ros yang pada mulanya ingin mencari adiknya Upin dan Ipin turut menyertai mereka ke dusun terbabit.

Pengembaraan mereka bermula apabila Rajoo, Upin dan Ipin berjumpa haiwan yang pelik di hutan. Mereka mengekorinya sehingga tersesat di sana.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP