Until Death Do Us Part - Jonas

Rabu, Februari 04, 2009

#80. Ong Bak 2 (2008) - องค์บาก 2

" From Ong Bak And Tum Yam Goong Comes The Next Real Fight Action Movie! "

Filem : Ong Bak 2 (2008) - องค์บาก 2 (2008)
Thailand ( Iyara Films, Sahamongkolfilm Co.) Color
Genre : Aksi (Martial-Art),Prekuel
Tayangan : 05hb Februari, 2009 (M'sia Sinema)
Web Filem : http://www.ongbak2themovie.com
Pengarah : Tony Jaa, Panna Rittikrai
Produser : Prachya Pinkaew
LakonLayar : Panna Rittikrai
Pelakon : Tony Jaa (Tien), Tim Man (Black Ninja), Nirut Sirichanya (Master Bua Sorapong), Chatree (Ketua Kampong)
Plot : Tien (Tony Jaa) sejak kecil diajar mendalami tarian tradisional Khon sebahagian dari warisan turun temurun keluarga DiRaja namun kehidupan Tien sebagai anak keluarga bangsawan lenyap bilamana seluruh keluarganya dibunuh ketika dia berusia 10tahun memaksa dia berkelana dijalanan dan akhirnya ditangkap dan dipaksa oleh sekumpulan pencuri. Tien diajar teknik mencuri dan berlawan yang akhirnya membawanya menjadi ketua pencuri. Pembesar yang telah membunuh keluarga Tien telah mengadakan pertandingan mencari pahlawan yang terbaik dan Tien berjaya menyandang gelaran Lord Rachasana's 2nd Knight. Kini Tien mempunyai peluang untuk membalas dendam atas kematian keluarganya namun dia harus mengunakan kebijaksaan dan kemahirannya dan tanpa diduganya kemahiran menari tarian Khon banyak membantunya mencapai matlamat.

Trailer :


Ulasan :
Tidak keterlaluan Maya katakan, kejayaan filem OngBak-Muay Thai 2003 arahan pengarah Prachya Pinkaew menembusi pasaran antarabangsa telah membuka mata penonton global pada filem aksi seni mempertahan diri sekaligus mempekenalkan seni Muay-Thai dan menaikkan nama pelakon Tony Jaa sebaris dengan pelakon aksi Asia lain seperti Jackie Chan dan Jet Li. Filem Ong Bak 2 (2008) merupakan filem prequel bagi filem OngBak-Muay Thai (2003) digarap sepenuhnya oleh Tony Jaa disamping mentornya pengarah aksi terkenal Thai iaitu Panna Rittikrai manakala Prachya Pinkaew bertindak sebagai produser. Filem yang berlatarbelakangkan zaman pemerintahan Raja Naresuan (1590-1605) ini telah memulakan penggambaraannya pada Oktober 2006 dan telah pun dirilis pada 05hb Disember, 2008 lalu dan seperti yang dijangka Ong Bak 2 menjadi filem Box-Office ditengah-tengah kemelut politik di Thai dengan mengaut keuntungan sebanyak 70 million baht ($2.06 million) mengatasi kutipan filem Tom Yum Goong (2005) yang berjaya mengutip sebanyak 200 million baht ($5.88 million)

Ong Bak 2 (2008) dicemari dengan beberapa masalah berkaitan kehilangan Tony dari set penggambaraan serta masalah hak pengedaran pada Syarikat The Weinsteins Company. Namun Maya melihat kehadiran Dan Chupong (Born To Fight 2004, Dynamite Warrior 2006) ketika penggambaran telah pun 80% siap melonjak minat penonton untuk menonton filem ini kerana peminat sedia maklum kedua-duanya bersaing sengit dalam industri perfileman. Pertaruhan inilah yang dilakukan oleh Panna Rittikrai ketika mengolah watak tambahan untuk Dan Chupong dan mengakhiri filem Ong Bak 2 dengan "cliffhanger ending" untuk sekuel Ong Bak 3.

Maya secara peribadi amat tertarik dengan Ong Bak 2 kerana pertama kalinya aksi seni mempertahankan diri digabungkan dengan ciri senitari tradisional Khon yang terkenal sebelum 1000AD lagi dan tumpuan pastinya pada watak utama, hero Tony Jaa dengan trademark 'flying knee' mempersembahkan aksi perlawanan yang pantas dan antara yang Maya tidak dapat lupakan adalah aksi pertarungannya dengan sepuluh ekor gajah. Maya kagum dengan sinematografi dan kostum yang dihasilkan namun agak kecewa dengan plotnya dimana Maya seakan menonton permainan video dengan sekuen pertarungan yang membawa kepada satu lagi pertarungan dan apabila diselitkan babak emosi, jalan cerita menjadi sedikit meleret namun inilah yang penonton ingin saksikan pertarungan tanpa henti. Bagi Maya filem ini tidak diedit sebaik filem sebelumnya namun amat menarik disegi visualnya. Amat sesuai bagi penonton yang sukakan aksi pertarungan.

Filem 2 Lakonan Tony Jaa : Ong Bak (2003) & Tom-Yum-Goong (2005)

0 ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP