Until Death Do Us Part - Jonas

Isnin, Mac 16, 2009

#274. Hype - Dunia seni tidak ditinggalkan

Jins Shamsudin masih teruskan perjuangan dalam industri hiburan biarpun aktif berpolitik

PEMBABITAN Tan Sri Jins Shamsudin dalam dunia politik bukan baru berusia satu atau dua tahun. Bahkan tokoh filem yang baru saja diumumkan sebagai penerima Anugerah Seniman Negara ini mengaku sudah berpuluh tahun bergiat cergas dalam dunia politik tanah air. Sejak tahun 1959 lagi, katanya, beliau sudah mula bergerak aktif dalam politik apabila dipilih sebagai Anggota Jawatankuasa Penaja Umno Cawangan Coronation Street, Singapura.

Sejak itu, beliau dipilih menyertai pelbagai biro parti berkenaan pada peringkat cawangan mahupun bahagian. Namun, segala-galanya lebih jelas apabila Jins dilantik sebagai Anggota Dewan Negara atau Senator pada Oktober 2004.

Ketika artikel ini ditulis, tokoh filem ini menunggu hari untuk bertanding jawatan Anggota Majlis Tertinggi Umno apabila perhimpunan agung parti terbabit diadakan di Pusat Dagangan Dunia Putra Kuala Lumpur, bermula 24 Mac ini. Pada perhimpunan itu, beliau dilihat antara calon yang mempunyai laluan mudah untuk menduduki satu daripada 25 kerusi dipertandingkan.

Menurut pengarah, penerbit dan pelakon veteran itu, biarpun pembabitannya dalam politik nampak lebih cergas sejak kebelakangan ini, ia tidak bermakna beliau akan meninggalkan terus perjuangan seni terutama seni filem yang sudah diterokanya sejak sekian lama.

"Saya tidak akan pernah meninggalkan seni kerana ia sudah menjadi sebahagian daripada hidup saya.

“Di dalam Dewan Negara sekali pun, saya tetap memperjuangkan nasib anak-anak seni dan industri seni itu sendiri. Contohnya, saya pernah menyuarakan saranan agar Akademi Seni Kebangsaan (ASK) dinaikkan taraf. Lihatlah, kini ia (Aswara) muncul antara institusi pengajian tinggi dalam bidang seni yang dihormati," katanya ketika ditemui pada majlis kesyukuran setelah diumumkan sebagai penerima Anugerah Seniman Negara di Kompleks Finas, di Hulu Klang, baru-baru ini.

Anugerah untuk karyawan filem

MENGENAI Anugerah Seniman Negara yang baru diterimanya, Jins berkata, ia adalah satu pengiktirafan dan penghargaan paling tinggi sepanjang pembabitannya dalam dunia seni.

Beliau menerima anugerah itu pada Februari lalu. Tokoh filem ini diiktiraf sebagai Seniman Negara dalam satu majlis yang disempurnakan penuh gemilang oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin di Kuala Lumpur,Beliau ialah Seniman Negara kelapan selepas Hamzah Awang Amat (wayang kulit - 1993); Datuk Syed Ahmad Jamal (lukisan - 1995); Wan Su Othman (ukiran - 1997); Khadijah Awang (makyung - 1999); Datuk Syed Alwi Syed Hassan (teater - 2002); Rahman B (bangsawan - 2004) dan Datuk Ahmad Nawab (muzik - 2006).

"Sejak anugerah ini diperkenalkan kira-kira 16 tahun lalu, belum ada penggiat filem yang diangkat sebagai penerimanya. Lalu, sudah tentu pengiktirafan yang diberikan oleh Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KPKKW) ini satu pencapaian yang tidak ternilai harganya bagi saya.

"Biarpun pada dasarnya pengiktirafan ini dilihat bersifat peribadi, iaitu diberikan kepada individu atas pencapaian dalam bidang seni, namun saya menganggapnya sebagai penghargaan tinggi kerajaan kepada seluruh seniman filem di negara kita.

"Saya juga amat berharap, selepas ini lebih ramai karyawan filem yang akan diangkat sebagai penerima Anugerah Seniman Negara, bagi menghargai jasa mereka dalam memajukan industri perfileman kita," tutur Jins yang sudah pun membabitkan diri dalam dunia seni selama 53 tahun.

Anugerah yang diterimanya itu juga menjadi pembakar semangat untuk bekas Pengerusi Finas ini bekerja lebih keras memastikan industri perfileman negara melangkah maju ke depan.

Info Jins Shamsudin:

# BELIAU ialah pengasas kepada penubuhan Finas dan beberapa persatuan berkaitan filem yang lain seperti Gafim, Persatuan Pengeluar Filem Malaysia (PFM) dan Akademi Filem Malaysia.

# JINS muncul karyawan filem pertama di negara ini dilantik sebagai Senator, pada 2004.

# BELIAU juga muncul seniman filem pertama yang dilantik sebagai Pengerusi Finas pada 2005.

Sumber : Berita Harian

0 ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP