Until Death Do Us Part - Jonas

Selasa, Jun 02, 2009

#496. Upin & Ipin : Angkasa

Pengarah Kreatif dan Pemasarannya, Mohd Nizam Abdul Razak, berkata apa yang menarik kali ini, pihaknya mengetengahkan karakter kembar Upin & Ipin sebagai watak utama dalam filem berkenaan."Pihak kami memutuskan untuk menampilkan karakter adik beradik kembar Upin &Ipin sebagai watak utama dalam filem Upin & Ipin Angkasa berdasarkan maklum balas positif dari peminat setia karakter berkenaan.

"Filem ini adalah animasi 3D selama 90 minit yang membawa karakter Upin & Ipin dan rakan-rakannya mengembara dan meneroka ruang angkasa lepas dengan pelbagai pengalaman menarik termasuk bertemu makhluk asing."Setakat ini, filem ini masih dalam proses pra produksi termasuk dari segi penulisan skrip dan jalan cerita lebih universal termasuk untuk pasaran luar negara."Ia juga lebih hebat dari filem terdahulu membabitkan jalan cerita, kesan animasi dan teknologi penerbitan digunakan termasuk aplikasi teknologi stereo tiga dimensi (3D)," katanya.

Berbanding filem Geng: Pengembaraan Bermula, Upin & Ipin: Angkasa membabitkan bajet yang lebih besar iaitu mencecah sebanyak RM6 juta.

"Apa yang penting, kualiti filem ini dijamin setanding dengan filem animasi luar negara kerana kita ingin menembusi pasaran global.

"Sekalipun untuk pasaran global, pihak kami tetap mengekalkan imej tempatan dalam filem berkenaan.

"Selain melabur semula keuntungan hasil kutipan dari filem Geng: Pengembaraan, pihak kami juga akan berbincang dengan pihak TM untuk menaja sebahagian daripada kos filem ini nanti.

"Tidak ketinggalan, bantuan kepakaran dari pihak Mimos Berhad untuk membantu dari segi teknologi baru yang digunakan," katanya.

Tidak dinafikan, kata Mohd Nizam, ramai pihak yang membuka mata kepada mereka sejak kejayaan filem Geng: Pengembaraan Bermula di pawagam tempatan.

"Kini, ramai pihak yang berminat untuk menjadi penaja filem animasi kami termasuk dari pihak kerajaan sendiri," katanya.

Bagaimanapun, kata Mohd Nizam, dia tetap berhadapan dengan tekanan kerana semua orang menaruh harapan tinggi pada filem Upin & Ipin: Angkasa apabila menjengah pawagam.

"Apapun, saya melihat tekanan itu dari sudut yang positif kerana ia membantu pihak kami memperbaiki kelemahan sedia ada terutama dari segi skrip dan watak pada masa depan. "Contohnya, ada pihak luar negara yang berpendapat format filem Geng: Pengembaraan juga kurang sesuai untuk pasaran luar negara," katanya.

Mohd Nizam berkata demikian ketika majlis menandatangani memorandum persefahaman (MOU) Upin & Ipin dan pertukaran dokumen Telekom Malaysia Bhd (TM) dan Les' Copaque di Menara Kuala Lumpur, di sini, baru-baru ini.

Hadir sama, Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan, TM, Datuk Bazlan Osman; Ketua Pegawai Operasi TV9, Bukhari Che Muda; Pengarah Urusan Les' Copaque, Burhanuddin Md Radzi; Ketua Pegawai Operasi PT Cipta (TPI Indonesia) Nana Putra dan Ketua Pegawai Eksekutif Jive! (pengedar filem, teater, TV dan home video Indonesia) yang juga wakil Blitzmegaplex, Wendy Soeweno.

Lebih memberangsangkan, kata Mohd Nizam, filem Geng: Pengembaraan Bermula akan menjengah sebanyak 50 pawagam Indonesia bermula September nanti.

"Pihak kami belum mempunyai sebarang sasaran dari segi kutipan untuk filem ini di Indonesia kerana ia bergantung kepada sambutan mini siri Upin dan Ipin yang ditayangkan di stesen TPI Indonesia selama dua bulan bermula Ramadan nanti.

"Sekalipun filem Geng dipasarkan di Indonesia untuk menguji pasaran filem kita di sana, pihak kami tetap mengharapkan pulangan dari segi kutipannya nanti," katanya.

Sumber : Berita Harian [29/05/2009]
Oleh Ramlah Zainal

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP