Until Death Do Us Part - Jonas

Khamis, Jun 18, 2009

#511. Filem : Lawak Seram

JANGAN terkeliru dengan tajuk filem ini. Meskipun menggabungkan judul dua filem seram Jangan Pandang Belakang dan Congkak, karya sutradara Ahmad Idham kali ini sungguh berbeza.Tambah menarik, ia bukan kombinasi dua filem itu, sebaliknya Jangan Pandang Belakang Congkak (JPBC) menggabungkan dua elemen — seram dan komedi.Ketika menonton filem ini, penulis dihidangkan dengan pelbagai komedi menarik. Meskipun ada babak seram dipaparkan, keseluruhan ceritanya lebih tertumpu kepada komedi.

JPBC mengisahkan Punai (Mazlan Pet Pet), Asmat (Cat Farish) dan Johan (Shaheizy Sam) mewarisi harta milik datuknya selepas orang tua berkenaan, Pak Sudir (lakonan Piee) meninggal dunia dalam keadaan misteri.Begitupun, tiga saudara ini tidak tahu hajat sebenar datuk mereka. Hakikatnya, Pak Sudir mahu mewariskan saka miliknya kepada seorang daripada cucunya.Ketika di rumah orang tua berkenaan, mereka dinasihatkan supaya tidak mengusik barang di dalam bangunan itu. Bagaimanapun, kerana sifat ingin tahu, mereka membelek sebuah congkak usang, kemudian terbaca jampi yang tertera di belakangnya. Dalam masa sama, ketiga-tiganya bertukar menjadi hantu.

Punai akhirnya berubah menjadi orang minyak, Asmat menjadi toyol manakala Johan pula bertukar menjadi hantu raya. Dengan cara tersendiri, mereka mampu berubah menjadi manusia mahupun hantu.

Meskipun solekan dan kostum ketiga-tiga hantu itu menyeramkan dan realistik, hakikatnya filem ini melucukan. Gelagat dan kerenah ketiga-tiga pelakon ini senantiasa mencuit hati.

Malah, selain seram dan komedi, Idham berjaya mengadunkan pelbagai elemen menarik dalam filem ini. Babak serius dan romantik turut dipaparkan. Lebih menarik, pelakonnya berjaya membawa watak yang diberi dengan sempurna.

Barangkali, filem ini tidak lagi memaparkan komedi ‘bodoh’ yang membosankan. Sebaliknya jalan cerita yang dipertaruhkan, di samping barisan pelakon berbakat pasti dapat menarik perhatian penonton.

Penulis difahamkan, teknik imej janaan komputer (CGI) tidak digunakan dalam cerita ini. Begitupun, penulis beranggapan jika beberapa babak dalam filem ini disulami dengan teknik CGI, ia pasti lebih menarik.

Data

FILEM: Jangan Pandang Belakang Congkak

ARAHAN: Ahmad Idham

LAKONAN: Shaheizy Sam, Mazlan Pet Pet, Cat Farish, Piee, Lisa Surihani, Azlee, Zarina AF dan Mas Muharni

GENRE: Komedi / Seram

TAYANGAN: 4 Jun 2009

ULASAN: Firdaus Sahat

Sumber : Harian Metro [31/05/09]

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP