Until Death Do Us Part - Jonas

Khamis, Jun 18, 2009

#528. " Saya Malas Berfikir " - Ahmad Idham

SAYA mahu pengunjung pawagam berasa puas hati selepas menonton Jangan Pandang Belakang Congkak (JPBC) di pawagam. Biarlah mereka hendak kata filem itu bodoh dan saya secara peribadi rela dikritik kerana mengarahkan filem sedemikian," kata Ahmad Idham penuh yakin.Pengarah itu juga mengakui filem JPBC memang kelihatan tidak logik dan sengaja mengamalkan elemen 'suka hati' kerana melalui cara itu penonton berasa terhibur selain dapat mengingati setiap lawak yang dibawa oleh pelakon yang membintangi filem berbelanja RM1.85 juta ini.Apa yang penting baginya, filem yang diarahkan itu dapat membuatkan penonton ketawa kerana perkara itu sebenarnya amat sukar dilakukan melainkan menerusi pengisian dialog atau gerak lakonan yang berkesan.Filem JPBC menggunakan konsep komedi seram dan tidak mempunyai kaitan dengan filem Jangan Pandang Belakang atau Congkak yang mencapai kutipan box-office sebelum ini.

Walaupun ia menggunakan judul filem yang dikitar semula, Ahmad Idham berkata, ia sememangnya tidak berkaitan dengan sikap dirinya yang malas berfikir untuk mencipta sesuatu yang baru. Bahkan pemilihannya kali ini amat bertepatan dengan cita rasa sasaran penonton yang mahukan sesuatu yang santai.

''Saya mahu cipta fenomena yang membuatkan penonton yang mendengar judul filem saya kemudian terus mengingatinya sampai bila-bila.

''Sebelum ini, filem Jangan Pandang Belakang dan Congkak mendapat perhatian orang ramai. Apa salahnya saya gunakan judul yang sama yang boleh membuatkan semua orang mengingati filem terbaru kali ini," jelasnya yang kini sedang mengarahkan filem terbaru Remp-it dan Sempit.

Tambahnya, ia juga merupakan satu strateginya untuk menarik penonton baru dengan menggabungkan dua judul filem menjadi satu dengan harapan ia menjadi box-office.

Beliau juga menafikan JPBC berbentuk spuf (spoof) yang menggabungkan lima atau enam adegan daripada filem besar. Hakikatnya ia hanya menyentuh dua sahaja.

Sebaliknya, JPBC mempunyai jalan cerita baru sepenuhnya dan tidak berkaitan dengan Jangan Pandang Belakang dan Congkak.

Beliau juga tidak menerapkan sebarang mesej dalam filem ini kerana apa yang ditekankan ialah elemen pop yang amat mencuit hati.

Filem JPBC yang memulakan tayangan bermula Khamis lalu itu menampilkan tiga pelakon komedi iaitu Mazlan Pet-Pet yang melakonkan watak Punai, Cat Farish (Asmat) dan Sam Shaheizy (Johan).

Ia diperkukuhkan dengan penampilan Lisa Surihani (Mustika), Dina Malaysian Idol, (Ziana), Zarina AF2 (Wati), Piee (Pak Sudir), Azlee Jaafar (Pak Mor), Den Wahab (Latiff), Belalang (Megat) dan Mas Muharni (Wawa).

Sumber : Utusan Malaysia [07/06/09]
Oleh AMIRAH AMALY SYAFAAT

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP