Until Death Do Us Part - Jonas

Jumaat, Jun 19, 2009

#543. Kutipan JPBC DiJangka 'Meletup'

David Teo yakin filem arahan Ahmad Idham bakal catat sejarah baru

METROWEALTH Movies Production berkeyakinan filem Jangan Pandang Belakang Congkak (JPBC) akan mencatat sejarah baru dari segi kutipan filem Melayu di negara ini. Keyakinan itu bersandar pada kemampuan filem komedi seram arahan Ahmad Idham itu mengatasi pencapaian kutipan harian filem seram Jangan Pandang Belakang, dua tahun lalu.Begitupun, penerbitnya, David Teo enggan mendedahkan jumlah kutipan filem lakonan Cat Farish, Shaheizy Sam, Lan Pet Pet dan Lisa Surihani itu kerana katanya, jumlah sebenar tidak penting.

"Apabila saya memaklumkan JPBC berjaya mengatasi pencapaian Jangan Pandang Belakang, dengan sendiri orang ramai sudah boleh mengagak berapa banyak filem itu mampu melakukannya," katanya ketika dihubungi Selasa lalu.Pada minggu pertama tayangannya, Jangan Pandang Belakang berjaya mengumpul kira-kira RM2.7 juta dan apabila tayangannya di negara ini selesai, filem itu memungut sejumlah RM6.4 juta untuk muncul filem Melayu paling berjaya di pasaran. Dicampur jumlah kutipan hasil tayangan di luar negara, produser itu mampu tersenyum lebar dengan jumlah RM7.5 juta.

Katanya, dia amat berkeyakinan JPBC berupaya mencatat sejarah baru dalam kutipan filem Melayu sejak 1933, melihat kepada sambutan cukup hangat diberikan kepada judul berkenaan.

"Saya sebagai penerbit amat terkejut dengan kemampuan filem ini mencatat pungutan sebegitu baik. Jadi, saya minta maaf kepada peminat yang gagal memasuki panggung kerana saya dimaklumkan pihak pempamer, ramai penonton kecewa apabila tidak dapat menonton JPBC akibat kehabisan tiket.

"Pada hari biasa juga, sambutannya amat baik. Panggung pula tidak mencukupi kerana pihak pempamer menjangkakan filem besar seperti Terminator Salvation akan menarik lebih ramai penonton. Jadi mereka tidak menyediakan skrin tambahan untuk filem ini. Nampaknya, JPBC mampu mengalahkan filem Hollywood itu pada minggu kedua tayangannya," katanya.

David menjangkakan, sambutan yang baik akan berterusan untuk beberapa minggu lagi dan berdasarkan pola tontonan sehingga semalam, tidak mustahil JPBC tampil filem paling cemerlang kutipannya pada tahun ini.

Ketika ini, filem yang turut dijayakan Zarina Zainoordin, Dina, Mas Muharni, Azlee, Den Wahab dan Piee itu diputarkan di 58 pawagam di bawah payung Skim Wajib Tayang.

Ditanya apakah Metrowealth mungkin mengeluarkan filem susulannya berikutan sambutan hebat diterima JPBC saat ini, David tidak berasakan mereka perlu mengikut trend sebegitu.

"Menghasilkan filem sekuel JPBC bukanlah sesuatu yang wajib kepada kami ketika ini. Sebaliknya, lebih baik Metrowealth menghasilkan filem atau jenama baru pula untuk hiburan penonton," katanya.

Menyentuh filemnya yang dijangka menemui penonton dalam masa terdekat, David memberitahu, tiga lagi judul bakal menemui peminat di pawagam sebelum berakhirnya 2009. Tiga filem terbabit ialah Senario Episode II: Beach Boys arahan Ahmad Idham, diikuti Remp-It V3 (Farid Kamil) dan Remp-It Nan Sempit (Ahmad Idham). Semuanya dijangka ditayangkan selepas musim Aidilfitri nanti.

"Saat ini, kami giat menjalankan penggambaran filem seram terbaru berjudul Santau yang diarahkan Azahari Zain. Pada Julai pula, kami akan melancarkan sebuah lagi filem komedi, manakala sebuah drama berat lakonan bintang ternama akan mula dirakam pada Oktober," katanya.

Santau muncul filem ke-34 keluaran syarikat berkenaan dan sehingga kini 30 judul sudah ditayangkan kepada umum.

Pada 2010, David berazam menerbitkan 10 judul dan dia tidak berasakan wujudnya sebarang halangan untuk Metrowealth merealisasikan impian berkenaan. Tambahan pula, dia sendiri sudah mengenal pasti beberapa pengarah baru yang mampu diketengahkan syarikat itu dalam membantu membangunkan industri perfileman Malaysia.

Sumber : Berita Harian [11/06/09]
Oleh Nurulhisham Abdul Latiff

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP