Until Death Do Us Part - Jonas

Khamis, Januari 22, 2009

#17. Skoop : 6 Filem Di Pawagam Sehingga Mac

13hb Januari, 2009
Berita Harian
Zainuri Misfar

Purata dua filem sebulan dengan menampilkan pelbagai genre

BERMULA dengan filem Maut yang akan mula ditayangkan pada 15 Januari ini, lima lagi filem tempatan sudah bersedia untuk ditayangkan setakat ini dalam tempoh tiga bulan pertama tahun 2009.

Filem Maut arahan Badarudin Azmi terbitan Tayangan Unggul Sdn Bhd (TUSB) membariskan pelakon seperti Que Haidar, Eja, Liyana Jasmay, Diana Danielle, Norieminadiya, Hasnul Rahmat, Raja Farah, Awal Ashaari dan Sabrina Hassan.

Menyusul selepas filem Maut, ditayangkan pula Sifu & Tongga arahan Profesor Madya A Razak Mohaideen pada 29 Januari. Filem bercorak aksi dan komedi ini menampilkan lakonan Erra Fazira, Saiful Apek, Fouziah Gous dan Azad selain penampilan khas Datuk Jalaluddin Hassan, Ruminah Sidek, Jaafar Onn, Shamsul Ghau Ghau, Rozita Che Wan, Adrea Abdullah dan Iqram Dinzly.

Filem animasi Geng: Pengembaraan Bermula terbitan Les’Copaque Productions Sdn Bhd pula menjadi filem tempatan pertama ditayangkan pada Februari nanti. Mula menemui penonton pada 12 Februari, filem arahan Nizam Razak dan lakon layar tulisan Muhammad Anas ini tergolong dalam filem genre keluarga, pengembaraan, animasi dan fantasi.

Ia mengisahkan Badrul mengajak Lim balik ke kampung datuknya untuk merasakan suasana musim durian. Tetapi percutian mereka bertukar menjadi pengalaman yang tidak disangkakan, apabila terbabit dengan pembongkaran misteri yang menyelubungi kampung datuk Badrul.

Bersama kawan-kawan baru mereka, Rajoo si pembisik haiwan, Ros si gadis kampung, dan adik kembarnya Upin dan Ipin, mereka bekerjasama untuk mendedahkan rahsia yang menghantui kampung itu.

Selepas menikmati filem animasi semakin baik dan tinggi mutu pembikinannya daripada karya anak muda tempatan, penonton dihidangkan pula dengan satu lagi filem arahan Profesor Madya A Razak berjudul Rasukan Ablasa pada 26 Februari.

Dibarisi pelakon seperti Jalaluddin, Aznah Hamid, Yusry KRU, Fouziah, Gambit Saifullah dan Almy Nadia, filem Rasukan Ablasa mengisahkan Omar yang memuja iblis untuk mendapatkan ketaatan isterinya Laila. Namun pemujaanya hanya menyebabkan isterinya menjadi curang.

Dalam keadaan marah, Omar membunuh Laila dan Nordin. Orang kampung mengetahui kejadian itu lalu membakar Omar dan rumahnya.

Kira-kira 50 tahun kemudian, Asyraf, cucu Omar, kembali ke tanah lapang di Kampung Bukit Gemuruh, tempat kejadian ngeri itu. Iblis yang tertanam di bumi hidup semula dengan kehadiran Ashraf. Dia dan kawan-kawanya Jimmy, Kim,Elly Ad, dan GG terjumpa peti pemujaan Omar yang mana terdapat alat muzik yang mengeluarkan bunyi aneh.

Pada 12 Mac pula, ditayangkan filem Sayang arahan Bjarne Wong yang juga penulis cerita asal selain lakon layar bersama Shariman Shafie. Filem ini menampilkan Samuel Rizal, Sharifah Amani, Ebi, Dafi, Smyth Wong dan Carmen Soo.

Filem Sayang mengisahkan Mia seorang gadis yang begitu taksub dengan tarian hip hop. Remi adalah seorang penari yang cukup berbakat dan berjaya menawan perhatian Mia. Mereka disertai Dafi dan Robby yang sama-sama mempunyai impian pertandingan tarian seluruh negara itu. Dengan kepercayaan yang teguh kumpulan mereka hampir memenangi satu pertandingan sehingga Remi rebah secara mengejut.

Pada tarikh yang sama iaitu 12 Mac, ditayangkan juga filem genre pengembaraan, seram dan misteri berjudul Jin Hutan. Filem berdasarkan skrip, lakon layar dan arahan Jeffrey Wong ini hanya mengetengahkan tiga barisan pelakon saja iaitu Jeffery sebagai Ah Chong, Zami Ismail (bomoh Pak Su) dan Opie Zami (bapa Aki).

Jin Hutan mengenai sekumpulan wartawan dari China dengan pertolongan wartawan tempatan membuat kajian mengenai tumbuh-tumbuhan di hutan tropika untuk majalah mereka. Sepatutnya ia adalah perjalanan yang santai tetapi mereka diserang oleh binatang yang ganas tanpa diketahui namanya. Wartawan itu kehilangan nyawa seorang demi seorang.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP