Until Death Do Us Part - Jonas

Khamis, Februari 12, 2009

#101. Epilog: Perlukah dianjur festival filem, drama seram?

12hb februari, 2009
Berita Harian
Akmal Abdullah
akmel@bharian.com.my

BARU-BARU ini ketika saya menghadiri satu acara di Filem Negara Malaysia, beberapa kenalan dalam industri filem yang ditemui meluahkan rasa gusar mereka mengenai perkembangan masa depan filem Malaysia ketika ini kerana trend filem seram semakin menjadi-jadi di Malaysia. Tidak cukup dengan itu, stesen televisyen juga ghairah menyiarkan banyak drama bersiri atau telemovie mengenai kisah hantu dan dunia mistik yang ada kalanya menjadi karut dan tidak memberi faedah kepada masyarakat.

Antara hujah mereka ialah memang tidak salah untuk memenuhi selera masyarakat, tetapi jika dibiarkan secara berlebih-lebihan keadaan akan menjadi tidak terkawal kerana filem berkonsep seram ketika ini sudah terlalu banyak dan ia tidak memberi impak besar dalam industri filem khususnya dari segi pembinaan kualiti minda, sahsiah dan

Ini disebabkan filem seram selalunya sukar untuk diukur dari segi mutu dan idea kerana topik mengenai hantu selalunya dianggap sebagai filem yang rendah pemikirannya kerana mengajak penonton menghayati kisah yang mengkhayalkan dan tidak logik, meskipun teknik pembikinan, aspek naratif mahupun elemen dramatik berjaya dari segi memikat ramai penonton.

Seorang daripada mereka dengan tegas tetapi berseloroh berkata: “Semua jenis hantu di Malaysia dan dibuat filem dan drama, tak ada lagi hantu yang tidak dibuat filem... sebutlah apa lagi hantu yang tinggal?” kata orang itu yang juga pengarah drama terkenal.

Berikutan perbualan itu, seorang daripada mereka yang juga ahli jawatan kuasa Persatuan Sutradara Malaysia (FDAM) mencadangkan sudah tiba masanya Malaysia ada festival khusus untuk memberi perhatian kepada filem dan drama serta program dokumentari TV yang berkaitan mengenai dunia mistik, seram dan cerita hantu supaya penilaian dibuat untuk mencari yang mana contoh karya yang baik.

Walaupun cadangan itu nampak seperti lawak tetapi sekali fikir ada logiknya kerana memang ketara industri perfileman tempatan dalam tempoh lima atau enam tahun kebelakangan ini diisi dengan banyak filem cereka, drama dan program TV yang menyentuh mengenai dunia paranormal yang ada kalanya ia keterlaluan hingga mencipta paradoks.

Namun, dari segi sambutan di pawagam, bukan calang-calang kutipan yang sering diperoleh menerusi filem seram seperti kita pernah dikejutkan dengan kutipan bersejarah yang dicatat menerusi Jangan Pandang Belakang yang mencapai lebih RM7 juta, begitu juga filem Histeria yang baru saja selesai tayangannya dikatakan mencapai kutipan lebih RM3 juta.

Jika dikumpulkan dari awal filem seram generasi baru dihasilkan bermula dengan Pontianak Harum Sundal Malam dan Pontianak Menjerit, rasanya sudah ada hampir 20 judul filem cereka yang berkisar mengenai dunia misteri dan hantu sudah diterbitkan. Ini termasuklah beberapa lagi judul cereka seram yang bakal ditayangkan tahun ini termasuk Rasukan Ablasa yang dijadualkan ditayang bermula 26 Februari ini, selain menyusul nanti ialah Jin Hutan, Jin Notti, Skrip 7707, Jangan Tegur, Jangan Pandang Belakang Congkak, Momok The Movie, Eee... Hantu!, Misteri Dendam Balan-Balan dan Serrrem.

Melihat dari sudut positif, ada baiknya juga satu penganugerahan khas mengenai karya berkaitan dunia mistik, kisah seram dan cerita hantu diwujudkan untuk mengumpul semua filem cereka seram yang diterbitkan di negara ini khususnya pada dekad ini termasuklah juga anugerah khas bagi kategori drama TV mengkhusus mengenai kisah seram. Di luar negara seperti juga sudah ada beberapa festival filem seram yang dianjurkan di peringkat antarabangsa seperti Festival Filem Seram & Fantasi Estepona di Sepanyol. Meskipun ia bukan anugerah berprestij tetapi kelainan itu menarik kerana menghimpunkan filem bercorak seram dari seluruh dunia untuk dinilai dan mengumpulkan karyawan filem genre sedemikian.

Kita tidak wajar melihat penerbitan filem seram yang berterusan ketika ini sebagais esuatu yang negatif semata-mata kerana apa yang berlaku ini sekadar trend dan selagi ada permintaan di kalangan penonton. lagipun ia dihasilkan bukan sekadar untuk suka-suka atau merapu kosong sebaliknya ada juga kebaikan yang boleh dilihat kerana selain elemen seram dan ada unsur tahyul tetapi aspek keagamaan juga dikaitkan untuk membuktikan bahawa selagi kita berpegang teguh pada tauhid, yakin pada Tuhan dan Islam, selagi itulah kita usah takut pada hantu mahupun orang yang berperangai hantu. Filem seram juga banyak mencabar kreativiti karyawan filem kita untuk menjadi lebih kreatif dan mahir bermain dengan visual dan mood karya genre seram, begitu juga pelakon tentunya ia juga mencabar mereka untuk beraksi dalam filem sedemikian seperti mana kita pernah lihat penampilan Maya Karin sebagai pontianak dan Ruminah Sidek sebagai wanita tua yang menjelma sebagai hantu belaan.

Filem seram tetap relevan dengan dunia filem bukan saja di Malaysia malah di Thailand, Indonesia dan Brunei juga bersepah dengan filem seram yang ada kalanya melonjakkan nama dan bakat seseorang pengarah. Filem seram di Malaysia bukan saja muncul pada dekad ini tetapi pada era kegemilangan filem Melayu juga sudah ada beberapa judul mengenainya dihasilkan tetapi ia tidak pernah pun menjejaskan pemikiran penonton sehingga ada yang boleh dianggap sebagai terpesong akidahnya. Filem seram yang dihasilkan di Malaysia tetap dikawal oleh badan penapisan filem dan selalunya selepas ia menjadi riuh dan disukai ramai kemudian ia juga akan ditinggalkan begitu saja kerana tetap dianggap sebagai sebuah karya sekadar untuk hiburan semata-mata.

Sebagai sebuah karya, lambaklan filem seram tempatan bukan seasuatu yang membimbangkan sebaliknya ia cuma trend bermusim dan suatu ketika nanti mungkin dalam tempoh tiga atau empat tahun lagi, trend ini akan pudar dan karyawan filem kita pastinya beralih pada trend yang lain pula seperti aksi padat, epik sejarah, komedi, muzikal mahupun melodrama. Selepas itu, suatu ketika untuk jangka panjang, trend ini akan kembali dan begitulah seterusnya dunia filem ayng akan berkait dengan suasana dan selera semasa.

Kata orang, sementara mendapat rotan, akar pun berguna juga...

2 ulasan:

Atok Jumaat, Februari 13, 2009 3:15:00 PG  

pada atok ianya baik dri sudut minda dan praktikal.tahniah u are the best story.dont g up.askum

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP