Until Death Do Us Part - Jonas

Khamis, Februari 19, 2009

#128. Epilog: Apabila FFM beralih ke Kota Kinabalu

19hb Februari, 2009
Berita Harian
Akmal Abdullah
akmel@bharian.com.my

FESTIVAL Filem Malaysia (FFM) untuk edisi ke-22 dirancang untuk diadakan di Kota Kinabalu, Sabah pada awal Ogos ini. Inilah kali pertama penganjuran FFM sejak kali pertama diadakan pada 1980 kini ia bakal diadakan pula di Malaysia Timur, bersesuaian dengan semangat integrasi nasional.

Secara peribadi, apabila mendapat tahu mengenai FFM22 bakal diadakan di Sabah tahun ini, ia mengingatkan saya betapa ketika era 1970-an, pada ketika suasana filem Melayu makin suram dan jumlah penerbitannya makin menyusut, muncul satu syarikat filem bernama Sabah Film Productions tampil berani melabur membantu memeriahkan penerbitan filem tempatan. Atas inisiatif produsernya, Deddy M Borhan yang datang dari Sabah, maka lahirlah filem komedi, Keluarga Si Comat pada 1975 menerusi arahan Aziz Sattar (Datuk).

Sabah Film Productions bagaikan memberi rangsangan baru kepada produser filem lain ketika itu untuk berani melabur dalam penerbitan filem dan lebih manis kehadiran filem sulung Sabah Film Productions itu telah membuka mata pihak pengurusan Cathay Organisatons yang mempunyai puluhan pawagam di negara ini untuk sedia membuka dewan panggungnya kepada filem dari syarikat kecil seperti Sabah Film Productions. Nama syarikat itu juga menarik kerana ia satu-satunya nama syarikat filem yang ada sejak dari dulu mahupun kini yang menggunakan nama sebuah negeri di Malaysia sebagai nama syarikat.

Sabah Film Productions juga aktif menghasilkan filem cereka lain selepas itu dan sekali gus merangsang semula banyak penerbitan filem Melayu. Filem lain keluarannya selepas Keluarga Si Comat yang mendapat sambutan baik ialah beberapa judul hebat era pertengahan 1970-an dan awal 1980-an. Antara nya ialah filem Hapuslah Air Matamu, Kisah Seorang Biduan, Si Badul, Si Luncai, Pendekar, Sumpah Semerah Padi, Mat Salleh Pahlawan Sabah, Di Ambang Kasih, Talak, Si Jantung Hati dan Gila-Gila. Sabah Film Procutions turut mencipta sejarah dan menjadi terkenal menerusi filem unggul terbitannya dari segi komersial hasil lakonan Jamal Abdillah dan Ogy Ahmad Daud dengan judul Azura (1984).

Jadi, sesuai sangatlah FFM untuk musim ini dibawa ke Sabah - sekurang-kurangnya tanda penghargaan dan terima kasih atas jasa syarikat dan anak Sabah dulu yang membantu memeriahkan dan memberi impak terhadap semangat filem Melayu dan industri filem kita.

FFM22 iaitu untuk musim 2009 dijadualkan bakal berlangsung dari 5 hingga 8 Ogos ini, menerusi penganjuran bersama Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas), Gabungan Persatuan Karyawan Filem Malaysia (Gafim) dan Kerajaan Negeri Sabah. Penganjuran FFM kali ini nampaknya dirancang lebih awal supaya ia lancar dan teratur kerana kita sedar bukan mudah untuk membuat persiapan dan menguruskan penyertaan delegasi apatah lagi beratus-ratus warga filem termasuk wakil media massa dari Kuala Lumpur akan berkunjung ke Kota Kinabalu untuk meraikan FFM22 nanti.

Sebelum ini bukan tidak pernah FFM diadakan di luar Kuala Lumpur seperti di Ipoh, Melaka, Shah Alam, Johor Bahru dan Pulau Pinang tetapi apabila kali pertama ia bakal berlangsung di luar Semenanjung, ia memberi sesuatu yang mungkin menarik dan mampu merakyatkan festival itu sendiri. Barangkali penganjur ada sebab tersendiri kenapa kali ini ia mahu diadakan di Negeri Di Bawah Bayu itu.

Tentu ramai juga warga filem bertanya apa relevan FFM22 bakal diadakan di Kota Kinabalu? Kenapa nak buat sampai jauh ke sana yang tentunya akan membabitkan kos tinggi terutama dari segi perbelanjaan penerbangan dan logistik? Tentunya juga ia akan mengambil banyak masa dan tenaga kepada peserta dan untuk jawatan kuasa membuat persiapan. Apapun alasannya kita harus melihat penganjuran di Kota Kinabalu adalah satu usaha yang baik dan wajar, selain ia memberi daya tarikan baru supaya acara ini dapat dikongsi dengan masyarakat Sabah dan tahap sambutan dan sokongan daripada rakyat negeri itu tentunya mampu menjadikan FFM22 lebih meriah dan mencapai matlamatnya.

Usaha merakyatkan filem yang dibuat kerajaan menerusi Finas wajar berterusan. Penganjuran festival empat hari di Kota Kinabalu adalah usaha untuk berkongsi dengan rakyat Sabah bagi meraikan filem tempatan, selain mendekatkan mereka dengan industri filem yang selama ini dilihat ia seolah-oleh menjadi milik orang di Semenanjung. Perlu juga ingat bahawa kutipan filem Melayu di beberapa pawagam di Sabah ada kalanya juga begitu baik dan ini membuktikan rakyat Sabah menerima filem tempatan dengan positif. Selain masyarakat berpeluang bertemu bintang filem, seniman dan karyawan yang hadir di sana nanti, kita harap FFM22 akan dapat mengajak lebih ramai rakyat di negeri itu untuk sama-sama meningkatkan apresiasi terhadap filem dari negara kita sendiri, selain mencambah semangat dan inspirasi kepada bakat muda yang ada di negeri itu.

Kita wajar menghayati semula maksud festival filem itu sendiri, iaitu bukan sekadar untuk melihat apa judul filem yang bertanding dan karya mana yang menang, atau siapa pelakon dan pengarah berjaya kali ini. Festival seperti FFM penting untuk dijadikan landasan ke arah membudayakan filem di kalangan masyarakat, iaitu sentiasa peka dan sedar dengan perkembangan industri filem tempatan dan pada masa sama harus menyokong setiap filem yang memasuki pawagam mahupun ia ditayangkan menerusi kaca televisyen.

Menerusi FFM, ia bukan saja acara pertandingan tetapi hal berkaitan dunia filem itu sendiri harus didedahkan kepada masyarakat menerusi pameran, tayangan, seminar dan pelbagai acara lain yang boleh memberi peluang untuk memesrakan dunia filem dengan masyarakat di sana. Kita juga harus memberi pujian kepada pemimpin Kerajaan Negeri Sabah kerana sudi dan sedar untuk melihat FFM tahun ini diraikan di negeri itu. Kita yakin penganjurannya di Kota Kinabalu akan memberi satu tanda aras baru yang lebih meyakinkan untuk melihat FFM begitu penting ke arah memartabatkan masa depan dan nasib filem tempatan.

Kita juga berharap, penganjur akan lebih teliti untuk menyusun atur cara dan membuat perancangan serta persiapan terbaik bagi menjayakan FFM22 supaya acara itu nanti akan memberi kenangan manis dan berharga kepada semua yang terbabit. Jangan lagi kedengaran rungutan yang berupa rumah siap pahat berbunyi.

Kata orang, usah dikejar gunung balam, hilang kabus nampaklah ia...

0 ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP