Until Death Do Us Part - Jonas

Selasa, Februari 24, 2009

#138. Tercapai impian

24HB FEBRUARI, 2009
BERITA HARIAN
Farihad Shalla Mahmud
farihad@bharian.com.my



Selepas lima kali dicalonkan baru sekarang Kate Winslet menggenggam trofi Oscar bagi Aktres Terbaik

TANPA perlu membariskan pelakon popular dan dikategorikan sebagai filem murah, Slumdog Millionaire mengulangi kejayaan pernah diraihnya ketika Anugerah Golden Globe ke-66 dan British Academy Film Awards (Bafta) yang lalu apabila dinobatkan sebagai Filem Terbaik Anugerah Academy ke-81 yang berlangsung dalam suasana penuh gilang gemilang di Kodak Theatre, Los Angeles, semalam.

Malah, filem arahan David Boyle itu berjaya mengungguli lapan anugerah daripada sepuluh kategori dipertandingkan malam itu. Selain dipilih filem terbaik, Boyle diiktiraf sebagai pengarah terbaik dan filem Slumdog Millionaire dilengkapi Lakon Layar Adaptasi, Skor Asal Muzik, Sinematografi Terbaik, Lagu Terbaik, Adunan Muzik Terbaik dan Suntingan Terbaik.

Kemenangan besar filem yang berkisar mengenai kehidupan seorang budak lelaki yatim piatu dan miskin di Mumbai yang kehidupannya berubah apabila dia memenangi program gameshow Who Wants To Be A Millionaire versi India itu bukan sesuatu yang mengejutkan, malah memang disebut-sebut bakal memang besar pada malam itu berdasarkan komen diberikan kebanyakan karyawan seni di Hollywood.

Kemarau penantian Kate Winslet yang lima kali dicalonkan dalam Golden Globe begitu juga untuk Anugerah Academy berakhir apabila wanita berusia 34 tahun ini akhirnya berjaya juga menggenggam trofi Oscar bagi kategori Aktres Terbaik.

Kate yang diiktiraf bagi peranannya sebagai bekas tahanan kem Nazi dalam filem The Reader kelihatan cukup terharu apabila namanya diumumkan sebagai Aktres Terbaik. Dia mengetepikan empat aktres hebat lain iaitu Meryl Streep (Doubt), Anne Hathaway (Rachel Getting Married), Angelina Jolie (Changeling) dan Melissa Leo (Frozen River).

0 ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP