Until Death Do Us Part - Jonas

Sabtu, Februari 28, 2009

#162. Cinema : Street Fighter penuh dengan aksi



Mula ditayangkan serentak seluruh dunia 26 Februari lalu

DIADAPTASI daripada siri popular permainan video berunsur pertarungan dari Camcom, filem Street Fighter: The Legend of Chun-Li menonjolkan kisah seorang ejen penyiasatan Interpol wanita, Chun Li yang berusaha menegakkan keadilan bagi ayahnya yang mati dibunuh dengan kejam.Penggambaran filem ini dilakukan di pelbagai lokasi seperti Bangkok, Thailand, Hong Kong dan Vancouver. Filem Street Fighter: The Legend Of Chun-Li di bawa ke Malaysia oleh RAM Entertainment untuk ditayangkan pada 26 Februari 2009.

Filem ini diarahkan oleh AndrzejBartkowiak dengan barisan pelakonnya terdiri daripada Kristin Kreuk yang pernah membintangi siri drama TV popular, Smallville; Michael Clarke Duncan (The Scorpio King), Neal McDonough (The Guardian), Taboo (anggota kumpulan Black Eye Peas), Chris Klein (American Pie) dan Moon Bloodgood (Terminator Salvation).

Filem Street Fighter: The Legend of Chun-Li mengenai satu kuasa kuasa hebat sedang menyelubungi Bangkok. Mereka adalah pahlawan, yang mana sebahagiannya memiliki kebolehan luar biasa, masing-masing memegang kuasa dan mengalahkan pasukan yang satu lagi.

Bison (Neal McDonough), ketua penjenayah dengan kuasa tiada tandingan. Dia dan Shadaloo merancang menguasai sepenuhnya ibu negara Thai, dengan usaha jahat tersebut diawasi oleh Balrog (Michael Clarke Duncan), seorang penguat kuasa kejahatan dan pembunuh yang memiliki ukuran badan yang teramat sasa.

Bersama-sama mereka ialah Vega (Taboo) seorang pahlawan bertopeng dengan bersenjatakan cakar tajam yang direka khas untuk tujuan merobek dan menikam lawan, manakala Cantana (Josie Ho) pula ialah pembantu kanan Bison yang cantik tetapi berbahaya.

Tatkala Bison mula menyebarkan gelombang keganasannya di kawasan penuh sesak di bandaraya untuk merampas kuasa dan tanah milik penduduk tanpa mengira sesiapa, sekumpulan adiwira muncul untuk menentangnya.

Kumpulan itu diketuai oleh Chun-Li (Kristin Kreuk), yang meninggalkan kehidupan penuh keselesaan demi menjadi pejuang jalanan, bertarung untuk mereka yang tidak mampu melindungi diri masing-masing. Dia mendapat latihan seni bela dari Gen (Robin Shou) yang suatu ketika dahulu adalah seorang penjenayah yang digeruni, namun kini berjuang untuk kebaikan.

Seorang lagi yang memiliki kesungguhan untuk menghentikan kerja jahat Bison dan konco-konconya adalah seorang polis Interpol, Charlie Nash (Chris Klein), yang dapat mengesan ketua penjenayah tersebut di merata dunia, bersama-sama rakan sekerjanya, iaitu Maya Sunee (Moon Bloodgood) iaitu Detektif Homisid Jenayah Berkumpulan.

Aksi permainan dan adegan pertarungan yang sangat imaginatif sememangnya sangat bersesuaian untuk diterjemahkan ke layar lebar, satu hakikat yang diakui oleh penerbit terkenal dan Pengerusi bagi Hyde Park Entertainment, Ashok Amritraj - itupun setelah mendapat inspirasi daripada anak-anaknya yang ketika itu berumur 13 dan 1 tahun.

“Mereka begitu menggemari permainan video tersebut dan meminta saya menghasilkan filem berdasarkannya,” menurut Amritraj. “Saya harus berterima kasih kepada mereka kerana mengilhamkan Street Fighter: The Legend Of Chun-Li,” katanya.

Mengekalkan aspek aksi dan unsur pengembaraannya, penerbit Amritraj dan Patrick Aiello bercadang menambah aspek emosi yang lebih mendalam dan lebih perwatakan ke atas permainan video yang sudah sediakala berwarna-warni dengan watak-wataknya, serta jaringan kejujuran dan pengkhianatan yang wujud di dalam jalan ceritanya. Untuk itu, mereka bekerjasama dengan pendatang baru Justin Marks bagi memperelok lakon layar bersama-sama dengan pembikin filem terkenal Andrzej Bartkowiak untuk pengarahan.

Bartkowiak, dahulunya adalah sinematografi terkenal (The Verdict, Terms of Endearment), pakar dalam menghasilkan filem aksi dan seram seperti Romeo Must Die dan Cradle 2 the Grave. “Saya mahu filem Street Fighter: The Legend Of Chun Li ini nampak biasa”, ujarnya.

Sumber :
28hb Februari, 2009
Berita Harian

0 ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP