Until Death Do Us Part - Jonas

Selasa, Mac 03, 2009

#189. Berita Filem : Filem terbaik kerana nasib atau suratan?

BARISAN pelakon dan krew meraikan kejayaan filem Slumdog Millionaire yang di nobatkan sebagai Filem Terbaik pada Akademi Award ke 81 di Hollywood, Isnin lalu.

Filem ini memeranjat semua orang. Tiba-tiba sahaja menjadi sebutan dan sambutan yang hebat di seluruh dunia. Setelah memenangi filem terbaik di Anugerah Globe, Slumdog Millionaire dicalonkan untuk 10 kategori di Anugerah Akademi ke-81 iaitu hanya satu pencalonan di belakang filem Ghandhi (Richard Attenborough) dan A Passage to India (David Lean).

Seperti yang telah diketahui Slumdog Millionaire memenangi lapan Anugerah Akademi, antaranya untuk Pengarah Terbaik dan Filem Terbaik. Pencapaian ini menyamai rekod yang dimenangi oleh Ghandhi. Apa yang menarik ketiga-tiga filem tersebut yang berlatarkan India memenangi anugerah filem terbaik dan kesemuanya diarahkan oleh pengarah British.

Jadi, apakah menjadikan filem ini filem terbaik? Nasib atau suratan?

Slumdog Millionaire arahan Danny Boyle (Shallow Grave, Trainsporting & The Beach) dan skrip filem ini diadaptasi oleh Simon Beaufoy daripada novel Q & A tulisan Vikas Swarup. Selain daripada Danny Boyle dan Simon Beaufoy adalah warga Britain yang mengadaptasi sebuah novel India, hampir keseluruhan pelakon dan tenaga produksi filem ini terdiri daripada orang India. Malah pengarah bersama filem ini Loveleen Tandan adalah warga India.

Meromantiskan kemiskinan

Tidak hairan jika filem ini mendapat pelbagai reaksi di kalangan orang-orang India dan malah penonton lain di seluruh dunia. Ada yang melihat Boyle sengaja meromantiskan kemiskinan di India. Tidak seperti dalam filem-filem Hindi yang digunakan sebagai sumber pelarian oleh penonton India daripada masalah kemiskinan yang menghimpit mereka. Bagi Boyle, dia melihat ada tenaga dan semangat yang kuat di sebalik kemiskinan itu. Yang menariknya seperti kebanyakkan filem-filem Hindi, Slumdog Millionaire juga mengangkat watak underdog (golongan miskin dan kelas bawahan yang terpinggir) yang berusaha memenuhi impian dan berjaya meningkatkan kedudukan rendah mereka ketahap yang tinggi. Tiga watak utama filem ini Jamal Malik (semasa kecil dimainkan oleh Azharuddin Mohammed kemudian Dev Patel), Salim Malik (Madhur Mittal) dan Latika (Rubina Ali dan kemudian Freida Pinto) adalah kanak-kanak yang tinggal di kawasan setinggan yang cukup miskin di Mumbai (mereka ini digelar slumdog istilah hybrid daripada perkataan underdog). Jamal (18 tahun) adalah peserta rancangan Who Wants To Be A Millioanaire? versi India, sebuah program kuiz TV yang cukup popular di seluruh dunia beberapa tahun lepas. Jamal menyertai program tersebut hanya untuk menarik perhatian Latika yang telah terputus hubungan dengannya yang diketahuinya adalah antara jutaan yang menggilai program realiti tersebut. Sementara menunggu untuk menjawab soalan terakhir, Jamal ditahan polis (Irrfan Khan) yang mengesyaki Jamal menipu kerana dapat menjawab kesemua soalan walaupun pada satu ketika Prem Kumar (dimainkan oleh Anil Kapoor, hos sebenar program ini di India adalah Amitabh Bachchan dan kemudian Shah Rukh Khan) cuba memberikan tip yang salah. Apakah Jamal menipu atau dia memang seorang yang pintar? Bagi Jamal semua soalan yang ditujukan kepadanya adalah sebahagian daripada kehidupan pahit yang pernah dilaluinya. Setiap soalan yang dikemukakan akan membawa kepada imbas kembali (flashback) kehidupan masa silamnya di kawasan setinggan miskin di Mumbai.

Elemen stereotaip

Plot Slumdog Millioanaire seakan plot filem-filem Hindi. Di satu lapisan filem ini adalah kisah cinta remaja dan perjalanan hidup dua beradik yang berlainan arah kerana keadaan yang kemudian bertemu semula. Doyle mengolah struktur naratifnya dengan elemen komedi, aksi dramatik dan impian romantis heronya dengan segala elemen kemungkinan dan kepastian bagi mencapai impiannya. Dengan latar muzik oleh Komposer terkenal A.R. Rahman, Doyle membentuk tempo filem ini dengan kepantasan dan tenaga yang hebat sepertimana yang pernah dilakukannya dalam Trainspotting. Boyle kemudian kembali kepada elemen stereotaip filem Bollywood diakhir filem ini dengan adegan nyanyian dan tarian ribuan pelakon. Filem ini dapat diterima dan dikongsi oleh ramai orang kerana filem ini mengangkat golongan underdog yang berjaya mengenepikan aturan sosio-politik untuk mencapai impian dan kejayaan.

Slumdog sempat mencipta kontroversi di India kerana dianggap mengeksploitasi kemiskinan. Tetapi yang membezakan filem Hindi dengan Slumdog, filem ini tidak mengangkat cerita sentimental yang dicantikkan untuk menjadi sumber eskapisme sepertimana banyak filem Hindi, sebaliknya filem ini mengangkat subjek yang menjadi realiti dan biasa dengan mereka. Ingat filem City of Joy (1992, Roland Joffe) juga pernah mengangkat isu kemiskinan melarat di Calcutta dan filem dokudrama Salaam Bombay (1988, Mira Nair) yang mengisahkan tentang realiti kemiskinan kanak-kanak jalanan di bandaraya Bombay (Mumbai sekarang).

Tetapi apa yang menarik nasib filem Slumdog ini juga seakan selari dengan nasib Jamal dalam filem Slumdog. Filem berbudget kecil RM54 juta ini dan dianggap filem bebas hampir sahaja diedarkan dalam bentuk DVD. Tetapi kemenangannya di Globe dan Akademi telah menjadikan filem ini perbualan dunia. Hingga perkataan slumdog telah menjadi perbendaharaan Inggeris yang baru.

Sumber :
Utusan Malaysia

0 ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP