Until Death Do Us Part - Jonas

Selasa, Mac 03, 2009

#190. Skoop : OTR - Mampukah Dimensi Cinta tarik penonton?

PELAKON utama Dimensi Cinta, Fahrin dan Catriona.

BELUM pun bergerak menjalani penggambaran, filem Dimensi Cinta arahan Eddie Pak yang dianggarkan menelan belanja pembikinan sebanyak RM1.8 juta, sudah 'dirempuh' kontroversi. Berlatarkan kisah benar kehidupan seorang ibu tunggal, kontroversi yang dimaksudkan adalah berkaitan dengan 'misteri' kehilangan pelakon Hairie Othman.

Dikatakan telah mengambil 10 peratus bayaran sebaik menandatangani kontrak lakonan, Hairie kemudiannya gagal dihubungi oleh pihak produksi untuk dimaklumkan tentang perkembangan penggambaran Dimensi Cinta.

Sebagai jalan penyelesaian, tempat Hairie diganti oleh pelakon kacak, Fahrin Ahmad untuk menggalas watak sebagai rakan bisnes kepada seorang ibu tunggal bernama Raja Soffhie lakonan Catriona Ross yang menjadi latar dalam filem terbabit.

Diaju soalan mengenai perihal Hairie, Pengerusi Harian Inovatif Sdn. Bhd., yang juga penerbit Dimensi Cinta, Raja Lela Raja Shahrom menjelaskan pihaknya sudah berkali-kali cuba menghubungi pelakon itu tetapi gagal.

Malah, ujarnya, notis dan khidmat pesanan ringkas (SMS) juga telah dihantar tetapi pelakon itu berterusan membisu.

"Justeru, kita sedang menimbang untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Hairie," katanya pada majlis pelancaran Dimensi Cinta di Bukit Kiara Equestrian Resort, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Dimensi Cinta merupakan kisah benar mengenai liku-liku hidup yang dilalui seorang ibu tunggal bernama Raja Soffhie.

Selepas bercerai, dia merasakan dirinya bebas daripada penjara yang dicipta oleh bekas suaminya, Redhuan.

Perceraian juga membuatkan Raja Soffhie menjadi seorang yang kuat serta tabah sehingga bergelar usahawan berjaya.

Mengulas lanjut, Raja Lela berkata, walau berkira-kira untuk mengambil tindakan undang-undang, pihaknya memberi peluang kepada Hairie untuk menjelaskan segala-galanya.

Selain Catriona dan Fahrin, Dimensi Cinta turut dibintangi Awie, Eman Manan, Chaq, Memey Suhaiza, Scha, Adam AF2 dan Zarina AF2.

Filem kerjasama Harian Inovatif dan Sunday 2 Sunday ini menjalani penggambaran selama 25 hari bermula 23 Februari lalu di sekitar Lembang Kelang dan Putrajaya.

Apa kata Eddie Pak?

Sementara itu, Eddie ketika dilontar soalan mengenai perkara tersebut berkata, pihaknya tidak kisah siapakah pengganti Hairie asalkan penggambaran berjalan lancar.

"Sebagai pengarah, saya terima apa yang ada. Saya yakin ia tidak akan menjejaskan perjalanan Dimensi Cinta,'' jelasnya.

Kepada persoalan tentang gandingan Fahrin dan Catriona yang dilihat kurang 'menyengat' dalam memujuk penonton ke pawagam, Eddie memberitahu pihaknya mempunyai alternatif lain untuk membolehkan Dimensi Cinta tampak lebih menarik.

"Fokus utama Dimensi Cinta adalah tentang penderitaan seorang ibu tunggal. Namun, kita ada 'umpan' untuk menarik minat penonton muda menonton dilem ini.

"Untuk itu, kita tonjolkan Adam, Zarina , Memey serta Chaq sebagai remaja yang menganggotai dua buah kumpulan penari hip hop serta shuffle," ujarnya.

Mengenai pemilihan Memey yang kini berhadapan dengan dakwaan khalwat, Eddie berkata, pelakon tersebut seharusnya diberikan peluang untuk terus aktif dalam dunia lakonan.

"Dalam filem ini, Memey bertindak sebagai teman wanita Hanif lakonan Chaq. Hanif adalah anak kepada Raja Soffhie.

Sumber :
Utusan Malaysia
Oleh METRA SYAHRIL MOHAMED
metra.mohamed@utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP