Until Death Do Us Part - Jonas

Selasa, Mac 03, 2009

#191. Berita Filem : Jalan kaki 10km kerana AFP

PARA pemenang utama Anugerah Filem Pendek 2008/2009 (dari kiri) Shuhaimi Zulkefli, Farizie Morinding dan Christopher Low.

DARIPADA lebih 120 peserta yang menyertai Anugerah Filem Pendek 2008/2009 (AFP 2008/2009), Farizie Morinding memang layak muncul juara pertandingan anjuran Astro Kirana itu.

Sebabnya, pengarah berasal dari Ranau, Sabah ini telah mengharungi pelbagai dugaan untuk menyertai pertandingan itu sebelum filem arahannya berjudul Odoi Odu (Oh Grandma) muncul juara pertandingan tersebut. Menurut Farizie, dia berjalan kaki sejauh 10 kilometer (km) dari kampungnya di pedalaman Sabah semata-mata untuk mengepos penyertaan filem pendek arahannya itu.

"Saya terpaksa berjalan kaki keluar dari kampung saya di Ranau untuk ke stesen bas bagi mengirim filem pendek arahan saya itu menggunakan pos laju pada Januari lalu.

"Semuanya bermula pada awal pagi selepas saya habis mengedit filem pendek saya itu pada tengah malamnya," cerita Farizie pada sidang media selepas berakhirnya anugerah itu di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Jelas pemuda keturunan kaum Dusun ini, dia turut melalui pelbagai kesukaran termasuklah tidak mempunyai peralatan seperti komputer untuk menghasilkan Odoi Odu (Oh Grandma).

Bekas pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam ini, terpaksa meminjam komputer rakannya bagi melakukan proses suntingan filem pendeknya itu.

"Untuk menerbitkan filem itu, peralatan yang saya ada hanyalah sebuah handycam (camera tangan) yang saya beli dengan harga RM1,500 pada 2003. Sehingga kini handycam itu tidak pernah rosak.

"Tetapi saya tidak mempunyai komputer dan terpaksa pinjam daripada seorang kawan. Mula-mula kawan saya itu tolong edit (sunting) tetapi selepas itu dia melarikan diri.

"Begitu juga dengan seorang lagi kawan saya juga melakukan perkara yang sama menyebabkan saya terpaksa membuat plan a, b dan c. Ketika itu, saya hampir-hampir putus asa dan patah hati. Saya duduk di suatu tempat mencari kekuatan dan melihat kelemahan diri," katanya.

Halangan-halangan itu tidak mematahkan semangat Farizie, sebaliknya beliau terus bangkit sehingga akhirnya beliau bertemu dengan seorang kawan lama yang mempunyai sebuah komputer riba di kampungnya.

Berkat sabar, bertawakal kepada Allah dan menggunakan sepenuhnya bakatnya dalam bidang pengarahan yang dipelajarinya sewaktu di UiTM, Farizie kemudiannya berjaya menyiapkan proses suntingan filem pendeknya itu.

"Kebetulan ketika itu saya bertemu dengan seorang kawan lama yang sudah hampir 10 tahun tidak jumpa. Dengan menggunakan laptop (komputer riba) miliknya saya melakukan proses editing (suntingan).

"Kaedah yang saya gunakan sangat basic (asas) iaitu hanya dengan menggunakan perisian Windows Movie Maker. Masa editing itu pula malam Jumaat. Selepas habis editing sudah tengah malam.

"Saya terpaksa pulang ke rumah dengan melalui kawasan kubur. Ketika itu saya bertawakal sahaja kepada Allah kerana alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lenggan. Keesokan paginya barulah saya mengepos filem saya itu untuk menyertai anugerah ini," ujarnya.

kisah sedih

Odoi Odu (Oh Grandma) mengisahkan tentang kisah sedih seorang wanita tua yang kematian suami. Dia mendakwa boleh melihat roh suaminya menyebabkan orang kampung menganggapnya gila.

Selain muncul juara AFP 2008/2009, filem arahan Farizie itu turut merangkul tiga lagi anugerah iaitu kategori Lakonan Terbaik, Cerita Terbaik dan Pengarahan Terbaik.

Ketika ditanya rancangannya selepas memenangi geran RM100,000 untuk pembikinan filem pendek seterusnya, anak jati Negeri Di Bawah Bayu itu bercadang untuk menjadikan Odoi Odu 0sebuah sekuel.

"Mungkin kesukaran saya membikin filem ini boleh dijadikan sebuah cerita dalam filem saya yang seterusnya. Saya juga ada rancangan untuk sambung filem ini kerana saya sudah ada skrip baru. Saya akan kekalkan pelakon lama dalam filem itu nanti," jelasnya.

Selain Farizie Morinding, AFP 2008/2009 untuk tempat kedua dimenangi filem Mirror arahan Christopher Low dan tempat ketiga pula diraih oleh filem Aku arahan Shuhaimi Zulkefli.

Sementara itu, Pengarah Eksekutif Astro Entertainment Sdn. Bhd., Zainir Aminullah berkata, anugerah seperti itu bukan sahaja semakin menggalakkan sambutannya.

Malah, anugerah masuk tahun kedua itu juga bukan setakat menggalakkan penyertaan daripada pembikin filem amatur tetapi ia juga terbuka kepada golongan profesional bagi mengetengahkan lebih banyak penyertaan semua pihak.

"Penyertaan anugerah ini terbuka kepada umum dan tiada had kelayakan yang ditetapkan. Filem pendek suatu pendekatan yang berbeza kerana tidak semua pengarah filem profesional yang pernah mengarah filem pendek.

"Lagipun filem pendek tidak sama dengan filem cereka dan mempunyai disiplin tersendiri," katanya yang gembira kerana penyertaan tahun ini meningkat 20 peratus berbanding tahun lalu.

Selain tiga filem tersebut, tujuh lagi finalis yang terpilih ke peringkat akhir AFP 2008/2009 ialah filem Eyefinger, Burp, Satu, Qalam, Permata Bonda, Kalsom, Michelle dan Khilaf.

Selain penyampaian anugerah, ramai artis terkenal turut dijemput mengadakan persembahan seperti kumpulan Meet Uncle Hussain, Bunkface, Nikki, Misha Omar, Saiful Apek, Adam, Aizat dan Stacy.

Sumber :
Utusan Malaysia
Oleh ABD. AZIZ ITAR
aziz.itar@utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP