Until Death Do Us Part - Jonas

Jumaat, Mac 27, 2009

#351. Jim Carrey jadi syaitan

WATAK komedi cukup sinonim dengan kemunculan aktor Jim Carrey, 41, di layar perak. Filem lakonannya seperti Ace Ventura: Pet Detective, The Mask dan Dumb & Dumber pada 1994 selain Bruce Almighty (2003) serta Fun With Dick And Jane (2005) menyerlahkan dirinya sebagai pelakon berbakat.Carrey yang muncul dengan filem Yes Man arahan Peyton Reed penghujung Disember lalu sebenarnya tidak putus menerima tawaran filem baru setiap tahun.

Namun, dalam banyak filem yang dilakonkan persamaan masih wujud apabila dia diminta produser untuk membawakan watak komedi. Sebelum ini, dia pernah mencuba watak berbeza seperti Riddler atau Dr Edward Nygma yang menjadi watak antagonis pada watak utama, Batman menerusi Batman Forever pada 1995.

Mencari kepuasan dalam lakonan, penghujung bulan lalu Carrey turut memaklumkan dia akan bergandingan bersama Jake Gyllenhaal menerusi filem muzikal baru berkonsepkan broadway, Damn Yankees.

Filem itu mengisahkan peminat sukan besbol sanggup melakukan perjanjian bersama syaitan untuk memastikan pasukan kegemarannya menang. Dalam filem ini, Carrey memainkan watak syaitan dan dia menyatakan ini adalah kerjasama kali pertama antara dia bersama Gyllenhaal.

Sementara itu, Carrey juga menyatakan persetujuan untuk membintangi filem baru, The Three Stooges bersama seorang lagi aktor terkenal Hollywood, Sean Penn.

Masih menampilkan genre komedi, filem ini bukan hanya ditunggu peminat kedua-dua pelakon popular itu, tetapi penonton setia sitkom komedi The Three Stooges yang pernah ditayangkan pada 1930-an turut mahu menyaksikan kemunculan semula tiga watak popular, Larry Fine, Moe Howard dan Curly Howard.

Jim dijangka membawakan watak Curly Howard manakala Penn sebagai Larry Fine. Untuk watak Moe Howard, khabar angin mengatakan ia bakal dijayakan Benicio Del Toro yang pernah dikenali menerusi filem 21 Grams pada 2003 dan Sin City (2005).

Pasangan adik-beradik, Bobby dan Peter Farrelly pula diberi kepercayaan mengarah filem ini yang dijangka akan memulakan penggambaran penghujung tahun ini.

Kata Carrey, dia berbesar hati untuk berlakon dalam filem ini apatah lagi dia bersama dua pelakon utama lain menggalas tanggungjawab penting menghidupkan kembali tiga watak legenda ini.Katanya, walaupun filem ini masih mengetengahkan genre komedi ia tidak memberi masalah kepadanya dan pada waktu sama berusaha menjiwai watak ini dengan mendalam.

“Saya cukup bersemangat untuk membintangi filem ini dan berhasrat mahu filem ini berjaya seperti mana kegemilangan sitkomnya suatu ketika dulu. Sudah tentu, ramai peminat yang tidak sabar menonton filem ini dan ia tetap memberi tarikan apabila ditayangkan nanti,” katanya.

Daripada maklumat awal plot filem ini, ia menggunakan zaman kini sebagai latar belakang dan berusaha mengangkat bagaimana kehidupan trio pelakon komedi popular ini bertemu dan mencapai kejayaan.

Untuk tahun ini, Carrey juga muncul dengan dua filem baru, I Love You Phillip Morris dan A Christmas Carol. Carrey atau nama sebenar, James Eugene Carrey berasal dari Newmarket, Ontario, Kanada menunjukkan minat pada lakonan sejak awal usia 10 tahun apabila berani menghantar resume untuk program TV bersiri, The Carol Burnett Show pada 1967.

Dalam mengasah bakat seni, Carrey sememangnya berminat menjadi pelakon komedi. Selepas tamat sekolah menengah, dia mengambil keputusan untuk berhijrah ke Los Angeles untuk mengembangkan bakat lakon.

Selepas aktif beberapa tahun membuat lawak pentas di The Comedy Store, dia kemudian menarik perhatian produser untuk mengambilnya berlakon.

Terbabit dengan drama bersiri, The All-Night Show pada 1980, Introducing... Janet (1983) dan The Duck Factory (1984), dia kemudian bertemu jodoh dengan aktres Melissa Carrey pada 1987. Perkahwinan pertamanya bertahan selama lapan tahun sebelum dia berkahwin dengan aktres Lauren Holly pada 1996 tetapi berpisah setahun selepas itu.

Sumber : Harian Metro

0 ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP