Until Death Do Us Part - Jonas

Jumaat, Mac 27, 2009

#350. Astro cambah minat terhadap sains

KANAK-kanak yang membesar pada era milenium ini semakin bijak dan sentiasa ingin meneroka bidang baru termasuk dunia sains. Minat untuk meneroka angkasa semakin bercambah berikutan kejayaan Malaysia menghantar angkasawan pertama negara, Datuk Dr Sheikh Muzaffar Shukor ke angkasa lepas dua tahun lalu.

Namun, mendidik generasi muda sekarang tidak sama seperti dulu. Dengan kecanggihan teknologi maklumat dan Internet, ibu bapa perlu meluaskan minda kanak-kanak dengan memberi mereka pendedahan kepada teknologi baru itu.Corak pembelajaran zaman moden ini juga tidak lagi tertumpu dalam kelas, tetapi juga aktiviti luar kerana kanak-kanak hari ini sukakan cabaran.

Sehubungan itu baru-baru ini, Astro menganjurkan Karnival Pembelajaran Untuk Kanak-Kanak iaitu Karnival Pembelajaran Kampus Astro selama dua hari di Pusat Sains Negara, Bukit Kiara.Ia memenuhi tanggungjawab sosial stesen satelit itu terhadap masyarakat yang bukan saja menyajikan pelbagai program hiburan menarik dari dalam dan luar negara malah turut mendidik penonton cilik menerusi program bercorak pendidikan yang disediakan.Pelbagai aktiviti menarik diatur terutama untuk kanak-kanak termasuk pembabitan dari saluran Astro seperti Astro TVIQ, National Geographic, The History Channel (Rubic Cube dan The Genius) dan Discovery Channel (How Stuff Work).

Aquaria KLCC juga mengambil bahagian dalam karnival pembelajaran ini dengan menganjurkan permainan, Pin the Shark's Tail dan Tic Tac Toe. Pengunjung juga berpeluang bertemu maskot Aquaria, Mr Jerung dan penyelam yang berkongsi pengalamannya melakukan aktiviti selam.

Kanak-kanak juga berpeluang melihat demonstrasi pengacara Discovery Channel Fight Quest, Jimmy Smith dan Doug Anderson menunjuk cara pergerakan seni mempertahankan diri. Discovery Channel juga mengadakan bengkel khas untuk pengunjung wanita bersama dua personaliti itu mempelajari cara seni mempertahankan diri yang mudah dan efektif. Pengunjung juga dapat membawa pulang pelbagai hadiah dan barangan menarik.

Ketua Bahagian Pendidikan Astro, Putri Yasmin Megat Zaharuddin berkata, program julung kali diadakan itu menerima sambutan amat menggalakkan. Selama dua hari, Kampus Astro menerima 4,000 pengunjung yang terdiri daripada pelanggan Astro.

"Kampus Astro dilancarkan November 2008 dan inilah kali pertama program seumpama ini diadakan. Program ini akan berlangsung sepanjang tahun dan lokasinya akan kami umumkan nanti. Karnival kedua akan diadakan Jun ini sempena cuti sekolah apabila kami merancang pelbagai aktiviti.

"Tujuan karnival ini diadakan untuk meluaskan pengetahuan kanak-kanak. Menurut kajian, kaedah belajar sambil bermain memudahkan kanak-kanak menerima maklumat, membantu perkembangan dan merangsang minda mereka. Mereka tidak sedar mereka sebenarnya sedang belajar sambil bermain.

"Karnival ini memberi peluang kepada kanak-kanak mengamalkan apa yang sudah mereka pelajari. Aktiviti yang paling hampir akan diadakan bulan depan. Astro bekerjasama dengan saluran National Geographic dalam aktiviti luaran yang dinamakan Big Blue, iaitu mempamerkan replika anak ikan puas mengikut ukuran sebenar (The World's Biggest Baby), sebab tiada haiwan lain yang lebih besar daripadanya.

"Pameran itu akan diadakan di pusat beli belah Midvalley, bermula 4 hingga 12 April ini. Pada hari pertama pameran itu berlangsung, Astro menerbangkan pakar ikan paus National Geographic, Dr Bruce Matt. Acara bersamanya diadakan pada dua sesi, jam 11 pagi dan 2 petang. Mereka boleh mendapatkan apa saja maklumat mengenai ikan itu daripadanya," katanya.

Kata Yasmin, Kampus Astro juga akan melancarkan Battle Of The Brains 2009 yang menyediakan peperiksaan percubaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) secara maya.

"Ia adalah peperiksaan yang dilakukan menerusi Internet yang boleh dibuat dari rumah sendiri. Ia terdiri daripada ujian bulanan bermula 18 April ini sehingga peperiksaan percubaan UPSR yang terakhir pada Ogos ini. Untuk maklumat lanjut layari www.astro.com.my.

"Battle Of The Brains menawarkan pelbagai pembelajaran, membantu pelajar membuat persediaan dan meningkatkan keyakinan diri menghadapi peperiksaan. Ujian pertama akan diadakan pada 18 April ini dan pendaftaran dibuka pada 30 Mac. Ia percuma untuk pelanggan Astro dan mereka yang menduduki ujian itu akan mendapat kad laporan.

"Pada 8 Februari lalu di Nabawan, Sabah, Astro juga melancarkan Program Bersama Komuniti Sekolah di seluruh negara termasuk sekolah agama, sekolah Tamil dan Cina. Astro membekalkan 10,000 dekoder terbaru, televisyen dengan 11 saluran berbentuk pembelajaran kepada semua sekolah.

"Projek komuniti bersama sekolah itu dimulakan di Sabah dan Sarawak. Kemudian akan diteruskan di Semenanjung meliputi jangka masa tiga tahun. Pembelajaran itu merangkumi program dari dalam dan luar negara.

"Untuk menjadikan pembelajaran itu lebih berkesan, Astro melatih guru media dan Pegawai Pusat Kegiatan Guru (PKG) cara menggunakan dekoder itu. Mereka yang dilatih ini pula akan melatih guru lain untuk menggunakan kemudahan itu. Astro menyediakan segala kemudahan itu dengan percuma," katanya.

Selain itu kata Yasmin, bagi terus menyokong pembelajaran kanak-kanak, Astro turut menyediakan saluran Astro TVIQ di saluran 552 yang menerbitkan program berbentuk sains dan matematik. Misalnya, kata Yasmin, Backyard Science yang menghubungkaitkan pengetahuan sains dengan pengalaman harian.

Sumber : Harian Metro

0 ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP