Until Death Do Us Part - Jonas

Selasa, Mei 12, 2009

#412. Jin Notti Temukan Mawi, Fara

SELEPAS filem Aduh Saliha terbengkalai penggambarannya pada tahun lalu, ramai yang ternanti-nantikan kemunculan Mawi sebagai pelakon di layar perak.Jin Notti merupakan filem terbaru terbitan KRU Studios dan yang pertama mengetengahkan Mawi dalam bidang lakonan.

Menurut Mawi, dia berpuas hati berlakon dalam filem sulungnya itu, apatah lagi lakonannya mendapat pujian daripada Pengarah Urusan KRU Studios, Norman Abdul Halim."Itu komen orang (Norman) yang sudah 25 kali menonton filem Jin Notti. Tetapi komen para penonton atau peminat, saya belum tahu lagi. Saya harap biarlah komen yang diberi nanti positif dan sejujur-jujurnya."Saya juga seronok berlakon filem ini kerana adanya adegan silat dan aksi yang banyak saya lakukan sendiri. Apatah lagi, saya ada latarbelakang dalam silat pukul pelaga yang saya pelajari sejak berusia 13 tahun."Dengan tunjuk ajar daripada pengarah (Azhari Zain) saya dapat melakonkan watak Inspektor Aziz dengan baik," katanya ketika ditemui selepas pelancaran Jin Notti di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Filem terbitan KRU Studios yang mendapat tajaan daripada Telekom Malaysia (TM) itu telah pun selesai menjalani penggambarannya dan bakal ditayangkan pada Hari Raya Aidil Fitri ini.Selain pelakon, hadir sama pada majlis itu ialah Naib Presiden Produk Jualan TM, Azizi A. Hadi dan Eksekutif Pengguna TM, Jeremy Kung.

Selain Mawi, Jin Notti juga dilakonkan oleh Fara Fauzana yang membawakan watak Notti.

Kata penyampai radio Hot FM ini, dia terpaksa membahagikan masanya sebagai penyampai radio sewaktu mengikuti penggambaran filem dengan kos RM2 juta itu.

"Saya telah membuat perjanjian dengan majikan saya (Media Prima Berhad) iaitu masa penggambaran Jin Notti tidak akan mengganggu tugasan saya di radio Hot FM.

"Biasanya saya akan menjalani penggambaran selepas 12 tengah hari dan habis sebelum 10 malam. Ini kerana saya bertugas di konti pada sebelah pagi," ujar Fara.

Jelas Fara, Jin Notti merupakan filem pertama yang memberikannya peluang melakonkan watak utama di mana ia merupakan cabaran besar buatnya.

Apatah lagi katanya, menerusi filem yang mula menjalani penggambarannya pada Jun tahun lalu itu, dia perlu melakonkan lima karakter berbeza.

"Saya melakonkan watak jin yang perlu melakonkan lima watak berbeza selepas watak itu masuk ke dalam lima orang. Itu antara cabaran saya. Tetapi sebelum ini saya pernah berlakon dalam filem SS3 ketika saya masih belajar di UiTM (Universiti Teknologi Mara).

"Wataknya kecil sahaja. Bagaimanapun pengalaman itu sedikit sebanyak membantu saya berlakon dalam filem ini," kata selebriti berasal dari Shah Alam, Selangor ini.

Bagaimanapun, pembabitan Fara dalam filem keempat terbitan KRU Studios itu bukan baru bermula, sebaliknya dia pernah ditawarkan berlakon filem Duyung yang diterbitkan beberapa tahun lalu.

Namun, Fara terpaksa menolak tawaran itu kerana mempunyai komitmen lain, kerana penggambaran itu diadakan jauh dari Kuala Lumpur iaitu di Sabah.

Menceritakan pengalamannya berlakon bersama Mawi, Fara bukan sahaja berasa teruja, malah beliau turut berhati-hati supaya ia tidak menyinggung mana-mana pihak.

"Sewaktu penggambaran filem ini, Mawi belum kahwin dengan Ekin. Jadi semasa berlakon filem itu saya pernah hantar SMS (khidmat pesanan ringkas) pada Ekin minta kebenaran.

"Saya lakukan itu supaya ia tidak menimbulkan salah faham kalau ada apa-apa yang berlaku kelak. Saya juga hantar SMS pada Maya Karin meminta pendapatnya tentang pembabitan saya dalam filem ini. Dia (Maya) beri galakan kepada saya," jelasnya.

Penerbit Jin Notti, Norman Abdul Halim pula menjelaskan, filem itu merupakan genre komedi yang menampilkan pengarah baru, Azhari Zain.

Jelasnya, pemilihan Azhari merupakan suatu percubaan bagi memberi peluang muka-muka baru berkarya dalam filem terbitan KRU Studios.

"Kami mahukan filem-filem kami nampak berbeza dengan sentuhan pengarah yang juga berbeza. Kami menggunakan hampir 200 teknik CGI (imej janaan komputer) dalam filem ini.

"Ia sebagai tarikan walaupun jumlah yang digunakan tidaklah sebanyak seperti Cicak-Man. Selain itu, kami bertuah kerana dapat menggunakan khidmat Mawi dan Fara yang kebetulan telah banyak menang anugerah sebelum ini. Ia sebagai suatu bonus untuk filem ini," katanya.

Sementara itu, pengarah Jin Notti, Azhari Zain pula berasa bertuah kerana diberi peluang mengarahkan filem yang dijangka mampu menarik perhatian ramai penonton.

"Selepas menjadi penolong pengarah dalam 30 filem, saya bangga kerana diberi peluang mengarahkan filem ini. Selepas ini saya juga akan mengarahkan sebuah lagi filem terbitan KRU Studios berjudul Bangla lakonan Nabil," ujarnya yang juga pensyarah Jabatan Skrin UiTM, Shah Alam.

Sumber : Utusan Malaysia [09/05/2009]
Oleh ABD. AZIZ ITAR

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP