Until Death Do Us Part - Jonas

Selasa, Mei 12, 2009

#413. Jin Notti Uji Mawi & Fara

KRU Studios terkenal dengan filem-filem yang bercorak fantasi seperti Duyung dan Cicakman 1 & 2. Kesinambungan itu diteruskan lagi dengan terhasilnya filem Jin Notti yang bakal menemui penonton tidak lama lagi.Ironinya, untuk filem Jin Notti, KRU Studios telah pun bekerjasama dengan Telekom Malaysia Berhad (TM) sebagai pakatan perniagaan yang lebih strategik bukan sahaja untuk promosi filem tetapi bagi menarik pelanggan TM.

Tradisi itu diteruskan dengan Jin Notti yang diarahkan oleh Azhari Zain dan disokong oleh Yusri Abdul Halim sebagai penyunting yang menggunakan teknik imej penjanaan komputer (CGI).Jin Notti yang dibintangi oleh Mawi sebagai Aziz, Fara Fauzana (Notti), Cat Farish (Jinbara) dan ramai lagi pelakon hebat mengisahkan tentang dunia jin yang menjadi kepercayaan dalam masyarakat Melayu khususnya.

Cerita Jin Notti mengenai Notti seekor jin yang sangat baik, lembut dan jujur yang berusia 117 tahun. Notti kemudian dikurung dalam penjara oleh Majlis Penghakiman Jin yang diketuai oleh Jin Samsu.

Sebagai hukuman, Notti dihantar turun ke dunia manusia untuk bergaul dengan golongan yang manusia yang melakukan perkara nakal. Notti masuk ke dalam tiga tubuh manusia dan bergaul dengan golongan yang melakukan perkara nakal.

Notti sempat masuk ke dalam badan tiga orang gadis termasuklah Ruby, seorang remaja Punk yang berasal daripada keluarga yang berpecah belah. Kemudian dia masuk ke tubuh Y'vonne seorang wanita Tionghua dan menjadi teman wanita kepada ketua kongsi gelap.

Kali ketiga Notti menjadi Sharifah seorang peguam yang sering membela jenayah. Kenakalan Notti harus melepasi skala kenakalan dan dia sering diiringi oleh peguamnya Jinbara.

Sepanjang perjalanan hukumannya, Notti mula jatuh cinta pada seorang lelaki yang dijumpainya di tiga tempat yang berbeza.

Mawi nanti reaksi peminat

Ketika ini mungkin ramai yang sedang menantikan kehadiran Mawi di layar perak. Jin Notti merupakan filem pertama yang memaparkan Mawi sebagai teraju utama.

Mungkin ada antara peminat yang kecewa kerana tidak dapat melihat aksi Mawi dalam filem Aduh Saleha yang sudahpun ditangguhkan penggambarannya.

Jadi, setelah muncul sebagai penyanyi paling popular, adakah Mawi juga bakal bergelar pelakon terbaik pada masa hadapan.

Ketika ditemui pada sidang media filem Jin Notti di Qualtro Avanue K, Kuala Lumpur, Mawi menjelaskan yang dia sendiri masih berdebar-debar menantikan tayangan filem ini.

Tampil membawakan watak Aziz, seorang anggota polis, Mawi menjelaskan yang dia sangat teruja menantikan filem ini ditayangkan memandangkan ini filem komedi romantik yang sangat hebat.

Mengikut kenyataan yang dibuat oleh Norman, lakonan yang ditunjukkan oleh Mawi dan Fara tidak ada cacat celanya, sudah pasti ia merupakan satu penghargaan buat kedua-dua pelakon ini.

"Saya harap komen yang dilemparkan itu ikhlas. Itu hanyalah komen daripada mereka yang sudah menonton sebanyak 25 kali. Tapi bagaimana pula dengan komen daripada peminat nanti?

"Saya lebih suka orang membuat penilaian yang betul terhadap mutu lakonan saya. Bukan apa takut nanti komen yang diberikan itu akan menjatuhkan saya sahaja," jelas Mawi tanpa berselindung.

Ini merupakan sebuah filem komedi romantik. Tapi peminat mungkin tidak dapat melihat Mawi menunjukkan taring berjenaka kerana watak yang dipegang oleh Mawi merupakan watak yang agak serius.

Cuma penonton boleh melihat bagaimana aksi pertarungan yang melibatkan juara Akademi Fantasia 3 ini dalam beberapa babak dalam filem ini bersama dengan kongsi gelap yang ada.

"Mujur saya pernah belajar Silat Pukul Pelaga. Jadi dapat juga saya gunakan sebagai asas dalam babak bertarung itu," luah Mawi.

Belajar daripada pelakonsenior - Fara

Fara Fauzana popular sebagai penyampai radio dan pengacara. Kehebatannya dalam kedua-dua bidang ini sudahpun terbukti. Dalam masa yang sama dia cuba pula melebarkan sayapnya dalam bidang lakonan pula.

Jika dahulu dia pernah berlakon dalam filem SH3, tapi kini Fara diberi kepercayaan pula untuk menjadi teraju utama dalam filem Jin Notti.

Akui Fara, banyak pengorbanan yang terpaksa dihadapinya semasa penggambaran filem ini berlangsung. Masakan tidak, setiap pagi dia harus ke konti Hot FM dan ia diteruskan pula dengan penggambaran Jin Notti.

Sudah pasti banyak perkara yang terpaksa dikorbankan demi memastikan kelancaran filem ini.

"Saya bukan seorang pelakon. Bila mula-mula berlakon sudah pasti banyak perkara yang perlu saya belajar daripada mereka yang sudah berpengalaman," jelas Fara yang melakonkan lima watak berbeza dalam Jin Notti.

Menurutnya lagi, agak sukar untuk melakonkan babak romantik bersama dengan Mawi memandangkan pelbagai andaian yang bersarang di dalam fikiran termasuklah penerimaan peminat Mawi sendiri apabila selesai menonton nanti.

Namun, sebagai seorang yang profesional, Fara berharap semua itu tidak akan menjadi masalah yang besar kepada semua pihak.

Di samping itu Fara juga mengharapkan peminat setianya untuk datang ke panggung nanti bagi melihat sendiri kelainan filem terbaru taruhan KRU Studios ini.

Sumber : Utusan Malaysia [10/05/2009]
Oleh SY MUSSADDAD MAHDI

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP