Until Death Do Us Part - Jonas

Isnin, Mei 18, 2009

#431. Eddie Pak Jangan Lari !

“KECEWA”! Itulah yang keluar daripada mulut Raja Lela Raja Shahrom, penerbit filem Dimensi Cinta apabila para pelakon filem itu mendakwa tidak mendapat bayaran sebaik sahaja selesai penggambaran.Raja Lela menganggap namanya dan syarikat Harian Inovatif Sdn. Bhd. turut tercalar gara-gara agensi penerbitan filem Sunday To Sunday yang dimiliki pengarah Eddie Pak (Alif Najmi) tidak melunaskan bayaran kepada pelakon dan krew terlibat.

Sedangkan sebahagian besar bayaran kepada para pelakon dan kos penerbitan filem berkenaan yang dianggar menelan belanja RM1.8 juta telah dijelaskan kepada Sunday To Sunday oleh Harian Inovatif Sdn. Bhd.Dalam hal ini syarikat tersebut tidak bertanggungjawab terhadap semua masalah yang dihadapi pelakon dan krew kerana 78 peratus bayaran sudah diberikan kepada Alif Najmi melalui syarikatnya itu.

Jadi dalam hal tersebut yang berhutang dengan para pelakon ialah Sunday To Sunday kerana ia merupakan agensi yang dipertanggungjawab menguruskan soal kebajikan pelakon dan kelancaran pembikinan filem berkenaan.

“Kami rasa terhina,” kata Raja Lela ringkas sewaktu ditemui wartawan NIEZAM ABDULLAH dan jurufoto pelatih AFNAN SHAH QAZI MUMTAZ.

Dalam masa yang sama Raja Lela dan penerbit eksekutif syarikat berkenaan, Mohd. Fairuz Mohd. Yusof telah menemui pelakon dan krew pada 10 Mei lalu untuk mendengar masalah yang dihadapi.

Malah mereka amat terkejut apabila mendengar rungutan pelakon yang mendakwa agensi tersebut gagal melunaskan bayaran seperti yang dijanjikan.

Dimensi Cinta dibintangi oleh Awie, Fahrin Ahmad, Eman Manan, Adam (AF2), Catriona Ross, Memey Suhaiza dan Scha selesai menjalani penggambaran sekitar Kuala Lumpur pada Mac lalu.

Apa yang dimaksudkan terhina itu? Ikuti penjelasan Raja Lela yang ditemani Mohd. Fairuz dalam pertemuan dengan Pancaindera Selasa lalu.

Boleh jelaskan macam mana Dimensi Cinta ni terhasil?

Kami sebenarnya bukan syarikat produksi filem atau syarikat penerbitan drama. Kami ada bisnes lain. Tapi kami minat untuk memeriahkan industri hiburan. Jadi kami laburkan peruntukan untuk menerbitkan filem Dimensi Cinta dengan melantik Eddie Pak dari Sunday To Sunday menguruskan filem ini.

Maknanya tak ada pengetahuan tentang dunia hiburan tetapi mahu hasilkan filem? Begitu?

Lebih kurang begitulah. Kami rasa ia cara terbaik untuk sumbangkan sesuatu kepada industri hiburan.

Kenapa pilih Eddie Pak (Alif Najmi) arahkan filem tu sedangkan ramai lagi pengarah lain?

Masa nak buat filem kami dah cari pengarah dan syarikat produksi yang boleh bekerjasama sehinggalah kami dipertemukan dengan Eddie melalui seorang rakan. Selepas membaca proposal dari Sunday To Sunday, kami tertarik dan percaya untuk melantik agensi itu.

Apa peranan Sunday To Sunday?

Kami bayar kepada mereka untuk menguruskan dari A sampai Z. Soal pelakon, pengarahan, pemilihan lokasi dan proses suntingan akhir. Malah segala pembayaran kepada pelakon adalah urusan Sunday To Sunday.

Pelakon merungut. Dia orang tak dapat bayaran. Krew pun naik angin. Mereka salahkan Harian Inovatif. Macam mana tu?

Pelakon semua tak faham. Dia orang sign kontrak dengan Sundah To Sunday. Bukan dengan kami (Harian Inovatif Sdn. Bhd.) Dia orang kena tuntut dengan agensi yang terlibat sebab bayaran kami dah bagi pada agensi tu. Cuma tinggal 22 peratus lagi belum dilangsaikan. 22 peratus tu untuk proses suntingan dan kerja-kerja akhir filem. Soal bayaran sepatutnya tidak timbul.

Kenapa ada artis yang kaitkan Harian Inovatif? Sedangkan dia orang sepatutnya dapat duit daripada pihak Eddie Pak?

Itu yang saya kesalkan. Tak pasal-pasal kami yang nampak buruk sedangkan segala bayaran kepada artis dah pihak kami jelaskan melalui Sunday To Sunday. Kami ada segala bukti dan dokumen pembayaran. Masalahnya artis kita tak baca kontrak (dengan Sunday To Sunday) masa dia orang sign. Ada kontrak pembayaran yang kami tengok diubah suai tanpa pengetahuan artis. Artis kita lain kali jangan ghairah nak terima duit tanpa baca kontrak. Itu masalahnya artis-artis kita. Bila timbul masalah dia orang salahkan orang lain. Salahkan kami kononnya tak bayar. Tapi dalam kontrak, yang sepatutnya bayar kepada dia orang ialah Sunday To Sunday.

Ada desas desus kononnya pelakon nak bawa perkara ini ke mahkamah. Macam mana tu?

Kalau dia orang nak saman, dia orang kena saman agensi tu. Kami tak terlibat apa-apa. Silap-silap hari bulan kami akan saman juga Sunday To Sunday kerana masalah ni. Tapi kami tak nak panjangkan cerita. Kami mahu selesai masalah ni dengan baik.

Pihak you ada berhubung dengan Eddie Pak untuk selesaikan masalah?

Kami dah banyak kali telefon dia nak berbincang tapi dia tak angkat (telefon). Staff dia pula kata Eddie tak boleh jumpa kami. Kami pun tak faham apa masalah dia sebenarnya? Kami tak mahu apa-apa daripada dia. Kami nak filem ni selesai cukuplah. Soal dia dengan pelakon, dia selesaikan sendiri. Kami tak mahu campur. Takkan kami nak keluarkan duit lagi nak bayar pelakon yang dia hutang tu? Kami harap semua pihak faham dalam soal ini.

Ada artis mendakwa agensi berkenaan memberi alasan produser iaitu Harian Inovatif Sdn. Bhd. tak bayar kepada agensi tu?

Artis tu sebenarnya tak faham. Saya tahu bila artis tanya agensi tu, dia orang akan bagi jawapan kononnya kami yang tak bayar. Nak tutup masalah dia orang. Tapi selepas kami buat pertemuan dengan artis dan tunjuk segala bukti dan dokumen yang disahkan oleh peguam syarikat kami, barulah dia orang terkejut dan faham. Ini bermakna ada pihak yang tak jujur dalam hal ini.

Apa jadi dengan Dimensi Cinta? Takkan nak biarkan senyap macam tu saja?

Kami nak jumpa Eddie Pak. Harap dia jangan lari. Nak selesaikan masalah ni. Kami nak filem ini ditayangkan mengikut perancangan. Masih ada jalan nak bincang hal ini. Harap-harap Eddie faham keadaan sekarang. Masalah Eddie dengan pelakon dia selesaikan sesama mereka. Sekarang biar filem ini dapat diuruskan dengan cara baik. Kami tak mahu Eddie terus bersembunyi. Ada masalah, kita boleh berbincang. Nak lari ke mana pun? Kami tak mahu masalah yang berlaku turut heret syarikat kami dalam kemelut itu sedangkan syarikat kami bersih daripada sebarang masalah. Kami tak mahu perkara itu berlaku.

Sumber : Utusan Malaysia [17/05/09]

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP