Until Death Do Us Part - Jonas

Isnin, Mei 18, 2009

#430. Layar Arkib : Syor laksanakan Doktrin Televisyen Nasional

PTVM gariskan lima perkara untuk stesen TV laksana penambahbaikan kandungan penyiaran dalam membantu bina semangat kebangsaan,

SEMUA stesen televisyen di negara ini tidak kira sama ada milik kerajaan mahupun swasta harus kembali berperanan sebagai ejen pembentukan budaya murni dan wadah pembangunan yang menjana semangat kebangsaan supaya keharmonian masyarakat, perpaduan rakyat serta pembangunan kesejahteraan sosial dapat diperbaiki.Persatuan Penerbit Televisyen Malaysia (PTVM) membuat gesaan ini memandangkan kebanyakan program televisyen ketika ini tidak banyak yang menjurus kepada semangat cintakan negara serta memupuk semangat patriotik.

Presiden PTVM, Jurey Latiff Rosli, berkata pada masa sekarang memang tidak dapat dinafikan pengaruh televisyen amat besar dalam pembentukan masyarakat dan seharusnya pengisian kandungan rancangan TV dipantau dan dikawal selari dengan hasrat kerajaan.

“Perlumbaan stesen TV mengejar rating dan penonton memperlihatkan faktor nilai hiburan dan komersial saja diambilkira tanpa mempedulikan kesan kepada masyarakat. Kerisauan dan keprihatinan PTVM dalam hal ini telah membuatkan PTVM menyediakan satu Doktrin Televisyen Nasional yang menggariskan perkara yang turut disebutkan Perdana Menteri untuk sama-sama membentuk masyarakat ke arah penyatuan dalam aspirasi ‘Satu Malaysia, rakyat didahulukan, prestasi diutamakan.

“Stesen TV kita harus membantu kerajaan untuk memupuk semangat kebangsaan yang kental di kalangan rakyat membabitkan semua kaum dan agama jika kita mahu masyarakat masa depan terus sejahtera dan harmoni biarpun berbeza pendapat dalam politik. Program yang memberi kesedaran dan keinsafan termasuk memaparkan semula kisah sejarah dan cabaran ayng dihadapi negara pada awal era 1970-an dan 80-an perlu direnung untuk kita mengambil iktibar.

“Doktrin Televisyen Nasional menggariskan beberapa perkara yang dicadangkan untuk diambil tindakan bagi tujuan memperkemaskan sistem penyampaian dan maklumat ke arah perpaduan dan semangat Satu Malaysia. Doktrin Televisyen Nasional yang diilhamkan ini juga mengambil kira kenyataan Datuk Seri Najib Razak pada 27 Mei tahun lalu ketika melancarkan Doktrin Media. Ketika itu, beliau mengumumkan pemikirannya mengenai kepentingan doktrin media nasional yang harus dikemaskini sejajar perkembangan global.

“Idea ini juga mengambil kira kepesatan pembangunan teknologi maklumat yang dilihat menembusi sempadan negara, politik, budaya, agama dan usia,” kata Jurey Latiff.

Lima perkara Doktrin Televisyen Nasional yang harus dilaksanakan ialah:

* Membudayakan pemikiran rakyat dengan memperoleh penyiaran kandungan pelbagai genre rancangan TV yang dinamik, berinfomasi dan positif dengan memartabatkan Bahasa Kebangsaan.

* Membina jati diri rakyat agar memiliki daya tahan, kekuatan moral dan rohani dalam menghadapi pengaruh globalisasi melalui usaha mengukuhkan prinsip asas ketuhanan dan keagamaan berdasarkan pembangunan modal insan.

* Berganding bahu dalam memikul tanggungjawab merealisasikan wawasan membina negara merdeka yang maju, bersatu padu, stabil politik dan makmur ekonomi.

* Menyemai nilai patriotisme rakyat terhadap raja dan pemimpin negara serta pengukuhan hidup dalam kepelbagaian bangsa dan agama.

* Membina kesetiaan rakyat yang cekal mempertahankan maruah dan kedaulatan negara.

Jurey juga berkata, PTVM amat berharap perkara dalam Doktrin Televisyen Nasional dapat dipanjangkan serta dilaksanakan bagi penghasilan kandungan program TV tempatan seperti majalah, dokumentari, drama dan pelbagai lagi.

“PTVM berpendapat hanya kerajaan yang dapat menguatkuasakan arahan ini kepada semua stesen TV di negara kita. Senario penerbitan program TV tempatan kurang berkesan dalam mengambil kira lima perkara yang disarankan dalam Doktrin Televisyen Nasional. PTVM juga mengharapkan kerajaan melalui kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan akan dapat menggerakkan aspirasi ini bagi menjadikan kandungan program TV tempatan selari dan berada dalam landasan betul bersesuaian objektif kerajaan menerusi prinsip Satu Malaysia.

“Penerbitan program berkualiti amatlah perlu bagi menerapkan unsur patriotisme mendalam sehingga memberikan impak berkesan kepada masyarakat terutama generasi muda dan generasi baru. Nilai moral diterapkan secara tidak langsung dalam bentuk media sebegini akan dapat menimbulkan semangat kebangsaan berteraskan Rukun Negara yang amat menebal terhadap gagasan pentadbiran negara dan institusi Raja Berparlimen di kalangan rakyat.

“PTVM juga mengalu-alukan dan mengucapkan tahniah atas pemilihan Datuk Seri Dr Rais Yatim selaku Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan yang dilihat dapat memperkukuhkan lagi kegiatan serta menyemarakkan kesenian dan kebudayaan termasuk pembangunan modal insan melalui segmen dalam media cetak dan elektronik,” katanya.

Arkib Berita Harian [Berita Minggu]

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP