Until Death Do Us Part - Jonas

Selasa, Jun 02, 2009

#494. Modal, Ilmu Terbit Filem Bermutu

TIGA pelakon utama Tiga Budak Melayu (dari kiri) Syahiera Abu Hassan, Aizam Othman dan Noor Fariza Hisamuddin.TIDAK dinafikan, untuk menghasilkan sesebuah filem yang berkualiti dan mampu menghiburkan para penonton, kalangan pembikinnya mestilah mempunyai ilmu serta kepakaran dalam bidang tersebut.Dua faktor itu, menurut Dekan Fakulti Artistik dan Teknologi Kreatif (FACT), Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof. Dr. Hatta Azad Khan, juga haruslah disokong oleh dana kewangan yang mencukupi jumlahnya.

Bagaimanapun, tambah pengarah filem Wayang ini, gabungan dua elemen itu belum dipraktikkan sepenuhnya dalam industri perfileman tempatan menyebabkan mutu filem yang diterbitkan setakat ini belum mencapai tahap sepatutnya."Kalau kita dapat formula khusus cara-cara untuk membangunkan filem kita, ia akan menjadi mudah bagi mencapai hasrat tersebut. Caranya ialah dengan menggabungkan ilmu para pembikin filem kita dengan golongan pemodal yang ada banyak duit."Kerjasama seperti itu perlu ada," katanya pada sidang media selepas pratonton filem Tiga Budak Melayu terbitan FACT di Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas), Hulu Klang, Selangor, baru-baru ini.

Senario itu jelas Dr. Hatta sering berlaku dalam industri perfileman tanah air apabila ada pembikin filem yang mempunyai modal besar gagal menerbitkan filem bermutu ekoran kurang ilmu dalam bidang itu.

Sebaliknya kata beliau, ada juga di kalangan pembikin filem daripada golongan terpelajar yang mahu menghasilkan filem-filem bermutu tetapi ia terbantut kerana adanya kekangan daripada segi kewangan.

Pendapat Dr. Hatta itu turut dipersetujui oleh pelakon Tiga Budak Melayu, Zaidi Omar yang tidak menafikan peri pentingnya pendidikan formal di kalangan pembikin filem di negara ini.

"Untuk menghasilkan filem, kita mesti ada keberanian tetapi pada masa sama pendidikan formal tetap diperlukan. Soal bajet mungkin perkara yang berasingan tetapi ilmu dalam bidang ini amat diperlukan," ujarnya.

Kerjasama erat

Justeru, para karyawan terutamanya graduan perfileman haruslah menjalin kerjasama erat dengan golongan pemodal bagi menghasilkan filem-filem yang lebih bermutu pada masa akan datang.

Jika pendekatan itu diambil secara serius, tidak mustahil katanya, industri perfileman tanah air mampu untuk menghasilkan filem-filem yang bukan sahaja menghiburkan tetapi juga lebih berkualiti tinggi pada masa depan.

Tiga Budak Melayu merupakan filem terbaru terbitan FACT yang membariskan para pelajar fakulti itu dengan kos penerbitan sekitar RM15,000, 40 tenaga kerja selama 12 hari penggambarannya dijalankan di Shah Alam, baru-baru ini.

Pengarah Tiga Budak Melayu, Mohd. Faizal Lockman Hakim berkata, beliau bangga kerana mempelajari bidang perfileman dan mahu membabitkan diri secara serius dalam industri tersebut.

"Saya merupakan muka baru yang akan menghiasi industri perfileman di negara ini pada masa depan. Sebagai 'cawan kosong', dan ini juga filem pertama arahan saya, maka saya memerlukan kerjasama semua pihak untuk menerbitkan filem-filem berkualiti.

"Mujurlah selain krew, para pelakon berpengalaman seperti Zaidi Omar, Liza Othman dan Radhi Khalid yang berlakon filem ini banyak membantu kami semua. Dengan adanya gabungan tenaga pengajar di FACT yang bagus dan pelakon berpengalaman ia mampu merealisasikan hasrat tersebut," ujarnya.

Selain gabungan tenaga kerja profesional dalam penerbitan semasa di lokasi penggambaran, Tiga Budak Melayu juga menyelitkan banyak mesej serta sindiran semasa dalam industri perfileman yang harus direnungi bersama oleh semua penggiatnya.

Filem itu antara lain menyindir dengan menggunakan watak-watak seperti penagih dadah yang memberi cadangan kepada watak Epol (lakonan Aizam Othman) iaitu seorang pengarah muda tentang cara-cara membikin filem.

Zaidi Omar turut mengulas senario itu yang sering berlaku dalam industri perfileman di negara hingga menyebabkan usaha menerbitkan sesebuah filem bermutu sukar untuk dilaksanakan.

"Untuk menerbitkan filem di Malaysia, banyak kacau bilaunya. Ramai sangat yang beri nasihat daripada golongan penagih dadah hinggalah kepada mereka yang langsung tidak ada kena mengena dalam bidang ini," katanya dalam nada kecewa.

Di samping, Aizam Othman, dua lagi pelajar FACT yang berlakon dalam filem ini ialah Syahiera Abu Hassan yang melakonkan watak Zurin dan Noor Fariza Hisamuddin (Nana).

Sumber : Utusan Malaysia [28/05/2009]
Oleh ABD. AZIZ ITAR

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP