Until Death Do Us Part - Jonas

Khamis, Jun 18, 2009

#524. Mesti Tonton : Filem Seram Yang Melucukan



Filem: Jangan Pandang Belakang Congkak
Arahan: Ahmad Idham
Pelakon: Mazlan Pet Pet, Cat Farish, Shahiezy Sam, Dina, Zarina AF, Mas Muharni, Lisa Surihani dan Azlee
Genre: Komedi Seram
Tarik Tayangan: 4 Jun 2009

GAYA lawak berbeza Lan Pet Pet memegang watak Punai, Cat Farish (Asmat) dan Shahiezy Sam (Johan) menjadikan filem ini menarik untuk ditontoni. Lawak spontan mereka akan membuatkan penonton tidak kering gusi.Bagaimanapun Lan ada ketikanya berlebih membawakan watak Punai sehingga ada kalanya membingitkan. Cat pula, seperti biasa berjaya membawakan wataknya dengan baik. Sementara Shahiezy pula membuktikan kredibilitinya sebagai seorang pelakon serba boleh, muka selambanya saja sudah cukup untuk membuatkan penonton tertawa.

Gandingan Shahiezy bersama Dina yang memegang watak Ziana menjadikan beberapa babak begitu mencuit hati terutama ketika adegan Ziana cuba membunuh diri kerana kecewa. Dina juga tidak mengecewakan biarpun masih baru dalam dunia lakonan.

Memandangkan JPBC adalah sebuah filem komedi, jadi janganlah bandingkan filem ini dengan cerita serius. Mungkin ada sesetengah adegan yang kelihatan tidak logik tetapi ia memang sengaja diwujudkan untuk menjadikannya lucu. Bagaimanapun, ada sesetengah babak sedikit meleret dan membosankan tetapi secara keseluruhan filem ini berbaloi ditontoni.

Biarpun ia sebuah filem komedi, Idham tidak mengambil mudah kesan khas pada solekan dan bunyi dalam filem ini supaya tidak lari dari genre seram yang masih menjadi perjalanan filem ini. Bagaimanapun Idham tidak menggunakan teknik CGI untuk gambaran hantu toyol sebaliknya fizikal Cat sebagai toyol dikekalkan bagi menimbulkan unsur jenaka.

Filem yang menelan kos sebanyak RM 1.85 juta ini mengisahkan mengenai seorang tua bernama Pak Sudir. Seorang yang kaya dan dikatakan memelihara saka. Melihat raut wajahnya, tiada siapa menyangka usianya hampir mencecah 125 tahun. Pak Sudir tinggal bersama seorang pembantu bernama Mustika (Lisa Surihani). Di saat kematiannya, pelbagai kejadian aneh berlaku menggemparkan penduduk kampung.

Pak Sudi kononnya dikatakan sudah meninggal dunia dan yang terlantar sakit adalah sakanya. Seorang bomboh terkenal, Pak Mor dipanggil dan berlaku pertarungan dahsyat. Akhirnya saka berjaya dikeluarkan dan Pak Sudir akhirnya meninggal dunia.

Di Kuala Lumpur, tiga pemuda mendapat sepucuk surat setiap seorang daripada Pak Sudir yang menjemput mereka ke rumahnya. Pada hari ditetapkan Punai, Asmat dan Johan tiba di rumah Pak Sudir. Di saat itu barulah mereka mengetahui Pak Sudir adalah datuk mereka sementara mereka bertiga adalah sepupu.

Mustika memberitahu bahawa mereka bakal mewarisi harta pusaka peninggalan Pak Sudir sekiranya berjaya mematuhi syarat ditetapkan. Syarat itu ialah mereka perlu bermalam di rumah peninggalan Pak Sudir selama tiga malam berturut-turut dengan syarat tidak menyentuh apa-apa di dalam rumah itu termasuk sebuah congkak usang.

Oleh kerana syarat itu dianggap terlalu mudah, inilah peluang mereka untuk hidup senang tanpa mengetahui mereka sebenarnya mewarisi ilmu saka Pak Sudir jika berjaya mengharungi tiga malam itu.

Pada malam pertama, mereka terjumpa congkak usang yang dimaksudkan Mustika. Mereka membelek-belek congkak itu yang tertera perkataan dalam bahasa Sanskrit. Ketika itu tulis berkenaan mengeluarkan cahaya dan terkena pada muka mereka bertiga lalu pengsan. Sejak itu kampung menjadi gempar dengan kemunculan orang minyak, hantu raya dan juga toyol.

Apakah nasib Punai, Asmat dan Johan? Siapakah sebenarnya Mustika? Untuk mengetahuinya saksikan komedi seram Jangan Pandang Belakang Congkak di pawagam mulai 4 Jun.

Sumber : Berita Harian [06/06/09]

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP