Until Death Do Us Part - Jonas

Jumaat, Jun 19, 2009

#533. Seram Yang Melucukan

SEBUAH lagi filem arahan Ahmad Idham berada di pawagam. Sebelum ini Ahmad Idham menghasilkan filem Jangan Pandang Belakang, antara filem seram yang paling berjaya di pasaran dan filem seram Congkak. Kali ini Ahmad Idham menggabungkan judul dua buah filem seram terbitan Metrowealth yang cukup berjaya di pasaran untuk menjadi judul sebuah filem dalam genre komedi seram. Bagaimanapun filem Jangan Pandang Belakang Congkak bukan sebuah parodi sebaliknya sebuah spoof daripada genre seram.

Dalam keadaan pembikin filem banyak tertumpu kepada pembikinan filem-filem seram (lambakan filem seram di pasaran), menghasilkan filem komedi seram barangkali satu tindakan pemasaran yang bijak. Hal ini terbukti apabila Mamat Khalid menghasilkan filem komedi seram Zombie Kampung Pisang dan filem ini berjaya di pasaran.

Dalam sejarah filem Melayu, filem komedi seram yang awal adalah Pusaka Pontianak. Kebanyakkan filem komedi seram lebih merupakan filem kelas B, yang tidak dianggap filem utama, yang dihasilkan lebih sebagai spoof atau parodi untuk bersifat sinikal daripada filem A yang asli dan berjaya di pasaran. Namun terdapat juga filem komedi seram yang cukup menarik dan berjaya di pasaran seperti filem An American Werewolf in London, Ghostbusters dan Fright Night.

Warisan ilmu saka

Filem Jangan Pandang Belakang Congkak menggunakan elemen seram untuk menghasilkan suasana kelucuannya. Imej-imej daripada watak-watak yang menyeramkan seperti hantu raya, toyol dan orang minyak dimunculkan bukan untuk tujuan menakutkan sebaliknya untuk menimbulkan suasana lucu. Jadi tumpuan filem ini lebih kepada elemen komedi, bukan elemen seram tersebut.

Jangan Pandang Belakang Congkak yang ditulis oleh Zulkefli M. Said hanya mengambil aspek saka dan permainan tradisi congkak daripada dua buah filem seram terdahulu dan kemudian mengolah semula ke dalam bentuk cerita yang lain. Tiga sepupu iaitu Punai (Cat Farish), Asmat (Shaheizy Sam) dan Johan (Mazlan Pet Pet) yang dipanggil oleh pembantu datuknya, Mustika (Lisa Surihani) kembali ke kampung untuk menerima wasiat dan pusaka datuk mereka iaitu Pak Sudir.

Bagaimanapun pusaka yang diwariskan kepada mereka itu sebenarnya warisan ilmu saka yang sebelum ini diamalkan oleh datuk mereka. Akibat daripada menyentuh alat permainan congkak yang terdapat di rumah datuk mereka, ketiga-tiga pemuda ini telah berubah menjadi hantu raya, toyol dan orang minyak yang mengganggu penduduk kampong di waktu malam sahaja.

Filem Jangan Pandang Belakang Congkak adalah filem arahan Ahmad Idham yang ke-11, yang bermula dengan filem Mr. Cinderella pada 2002. Filem Syurga Cinta arahan Ahmad Idham sedang ditayangkan di pawagam. Ini bermakna Ahmad Idham antara pengarah filem yang cukup pantas mengarahkan filem iaitu satu setengah filem setahun dalam tempuh tujuh tahun.

Bagaimanapun kepantasan Ahmad Idham menghasilkan filem belum mampu mengatasi pembikin filem yang paling pantas bekerja iaitu A. Razak Mohaideen yang telah menghasilkan 25 buah filem sejak dua belas tahun lalu dengan filem pertamanya Gemerlapan (1997). Bukan itu sahaja filem mereka juga secara umumnya berjaya di pasaran.

Jika filem Jangan Pandang Belakang Congkak dihasilkan sebagai sebuah parodi sudah tentu filem ini akan membawa kritikan sinis sebaliknya filem ini hanyalah sebuah spoof yang tidak lebih untuk hiburan mudah dan ketawa semata-mata.

Sumber : Utusan Malaysia [09/06/09]

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP