Until Death Do Us Part - Jonas

Jumaat, Jun 19, 2009

#545. Ketandusan Penulis Skrip

Hakikatnya, kualiti drama yang dihasilkan sering dipersoal hingga ia membosankan penonton.

Dalam memperbaiki kelemahan ini, ia sebenarnya merujuk pada tanggungjawab mereka yang terbabit dalam proses penerbitan sama ada produser, pengarah dan penulis skrip. Pada peringkat awal, penyediaan skrip yang menarik perlu diberi perhatian.Presiden, Persatuan Penulis Skrin Malaysia (Swam), Ismail Ahmad berkata kekurangan skrip yang berkualiti sudah lama berlarutan.Malah, anggaran 100 penulis skrip yang masih aktif dan berdaftar menerusi persatuan ini tidak cukup. Sepatutnya, jumlah ini ditambah hingga 500 penulis skrip yang berusaha mempelbagai konsep drama dengan menggunakan idea baru.

"Tidak dinafikan, banyak skrip yang menggunakan cerita yang sama, tetapi ia tidak dijadikan cerita yang menarik. Kelemahan skrip juga dapat dilihat pada dialog yang dipertuturkan pelakon."Berbanding drama dari luar negara, kebanyakan drama tempatan dinilai cetek dan tidak lagi mementingkan aspek bahasa sastera yang indah."Mengapa penonton kita tidak jemu menonton filem lakonan Tan Sri P Ramlee berulang kali kerana dialog yang disampaikan menghiburkan penonton.

"Dialog sebenarnya memainkan peranan penting dalam mencetuskan mood penonton dan memberikan tarikan pada sesebuah drama.

"Masalah ini yang menjadi struktur pada drama turut memberikan kesan pada usaha membawa drama tempatan ke luar negara.

"Akhirnya, drama kita sukar dijual ke pasaran antarabangsa kerana kita tidak mempunyai struktur kuat," katanya.

Bagi menyelesaikan masalah penulisan skrip dengan berkesan, persatuan turut mengguna pakai sistem pitching yang mengajak penulis skrip berbincang dalam menghasilkan drama yang bermutu.

Menariknya, sistem ini yang digunakan sejak empat tahun lalu memberi peluang pada penulis skrip untuk membentangkan sinopsis sebelum dipilih produser televisyen.

Pemilihan menerusi sistem ini dibuat menerusi majlis Jom Mesra Bersama Swam!.

Buat kali keempat majlis sama diadakan di Restoran Lemon, The Mines, Sri Kembangan, Selangor, baru-baru ini. Pada pertemuan kali ini, hampir 60 ahli hadir.

"Sistem ini sudah digunakan secara meluas di luar negara. Namun, ada kalangan penulis skrip kita tidak mahu ikut sistem ini kerana mereka berpandangan ia menyusahkan.

"Sebenarnya, menerusi sistem ini ia memberi kelebihan dalam mencari skrip dan cerita yang berkualiti. Ia sama seperti program realiti, On The Lot yang pernah diterbitkan Steven Spielberg dan Mark Burnett pada 2007.

"Dari 12,000 penyertaan, mereka kemudian memilih 50 peserta yang terbaik sebelum hanya seorang bergelar juara. Dalam konsep pitching pula, kami akan mencari skrip dan cerita yang bagus untuk dijual pada stesen televisyen.

"Dalam pada itu, persatuan berdepan masalah membabitkan kehadiran penulis skrip bebas yang tidak menganggotai persatuan ini.

"Apa yang berlaku, produser dan stesen televisyen lebih mudah menggunakan khidmat penulis skrip sebegini kerana mereka sanggup dibayar murah.

"Peranan persatuan adalah mahu membantu memperjuangkan nasib ahli. Namun, penulis skrip sebegini sebenarnya berdepan masalah kerana mereka tidak mempunyai pengalaman dalam menghasilkan skrip mengikut format yang betul.

"Di Swam, kami menyediakan latihan untuk penulisan skrip pada hujung minggu. Bagaimanapun, kami tidak paksa mereka untuk menyertai persatuan ini sebaliknya kami berusaha meminta kerjasama stesen televisyen untuk memberi galakan pada penulis skrip menyertai Swam," katanya.

Kata Ismail, persatuan berusaha untuk membantu penulis skrip yang menjadi ahli.

Malah, persatuan mempunyai panel untuk membantu ahli dari aspek memberi nasihat berkaitan kelemahan skrip. Untuk kebaikan ahli, Ismail juga berharap masalah bayaran pada penulis skrip dapat diatasi.

Sebelum ini, bayaran standard untuk drama yang mengambil durasi 90 minit adalah RM5,000, sejam (RM2,000), setengah jam (RM1,000) manakala 15 minit (RM500).

Sumber : Harian Metro [13/06/09]
Oleh Elrafaei Sapi

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP