Until Death Do Us Part - Jonas

Jumaat, Jun 19, 2009

#547. Jadilah Pemikir Filem

Filem yang baik tidak pernah dimusuhi zaman. Filem yang baik juga sentiasa relevan dengan semua zaman dan sama sekali tidak pernah ketinggalan zaman. Cuma filem yang ketinggalan zaman apabila dihasilkan untuk tujuan mengutip tiket.Selepas zamannya, filem begini tidak relevan lagi dan boleh dianggap ketinggalan zaman. Padahal hayat filem seharusnya tidak pernah berakhir seperti Citizen Kane (1941) yang berada dalam senarai sepuluh filem terbaik sepanjang zaman.

Baru-baru ini RTM menayangkan filem Bukit Kepong arahan Jins Shamsuddin. Filem ini dibuat tahun 1981 tetapi terus relevan hingga kini apa lagi tercetus desakan supaya Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng dibenarkan pulang ke negara ini.Filem Bukit Kepong mengingatkan kita kepada kekejaman komunis yang membunuh orang awam, polis dan juga tentera yang mempertahankan tanah air. Bukit Kepong memenangi anugerah Filem Terbaik Pesta Filem Malaysia ke-3 pada 1982.

Ia mengisahkan perjuangan pasukan polis dan masyarakat tempatan di Bukit Kepong menentang komunis dengan kemuncak pertempuran berlaku pada 23 Februari 1950 di Balai Polis Bukit Kepong.

Kepada yang menonton, Wanda percaya akan dapat merasai kesengsaraan pihak polis dan orang kampung akibat kekejaman komunis itu.

Ini membuktikan filem yang baik, yang bukan dibuat macam mi segera akan dikenang sebagai berlian. Berharga dan terus berkilau.

Buat mi segera memang mudah. Kalau jual pun cepat dapat untung. Tapi mi segera tak tahan lama, cepat basi dan tidak boleh digunakan lagi.

Bukit Kepong bukanlah mi segera yang dibuat tanpa menggunakan pemikiran atau malas hendak berfikir.

Belum ada filem yang baik dilahirkan oleh pembuat filem yang malas berfikir. Sebaliknya filem yang baik akan memerah otak pembuat filem kerana mereka bukan sekadar menjadi “film maker” tetapi “film thinker”

Matinya Seorang Patriot arahan Rahim Razali juga sebuah filem yang baik. Filem ini tidak akan ketinggalan zaman kerana dihasilkan sebagai kritikan sosial yang sangat tajam terhadap penglibatan Melayu dalam sektor korporat. Filem ini mengkritik Melayu yang hilang jati diri apabila menjadi orang korporat.

Pemikiran P. Ramlee menjangkau zamannya dan kerana itu beliau terus relevan hingga ke hari ini. Elok benarlah dia diangkat Seniman Agung.

Tapi bagaimana pula dengan sebahagian besar filem-filem hari ini? Bukan Wanda kata tak ada yang bagus dan mampu berkilau umpama berlian cuma banyaknya diibaratkan seperti mi segera yang cepat basi.

Jadi kepada pembikin filem di luar sana, tepuk dada tanya selera. Kita mahu jadi jadi pembikin filem atau kita mahu jadi pemikir filem? Kalau kedua-duanya lagi bagus, kalau satu saja pilihlah menjadi pemikir filem.

Buat filem bukan sekadar aspek mekanikal tetapi pemikiran dan kreatif. Semuanya datang dari otak. Kalau mahu buat filem yang baik, jangan malas berfikir. Wanda ulang sekali lagi, jangan malas berfikir!

Sumber : Utusan Malaysia [14/06/09]
Oleh Wanda

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP