Until Death Do Us Part - Jonas

Jumaat, Jun 26, 2009

#552. Orang Buta Pelakon Utama Jomla C.I.U.M

USAH nilai buku berdasarkan kulit depan. Barangkali begitulah persepsi kita sebaik mendengar tajuk filem Jomlah C.I.U.M, tidak dapat tidak fikiran kita akan terarah ke gejala negatif. Namun, ia berbeza dengan filem kedua Mannan Subash Abdullah atau M Subash, 39, selepas Pensil.Jomlah C.I.U.M dimaksudkan Subash ialah Jomlah Cari Identiti Untuk Malaysia.

Seperti Pensil, Subash masih menerapkan isu keagamaan dalam filem ini.Cerita berkisar kehidupan ustaz buta mengambil anak angkat yang sebelumnya adalah penagih dadah. Bermula daripada itu, ustaz mahu mendirikan surau bagi menghalang kegiatan tidak bermoral di kampungnya.

Usaha ustaz berkenaan mendapat simpati paderi dan sami di kampungnya. Atas sikap saling membantu tidak mengira bangsa dan agama, sami dan paderi itu menghulurkan sumbangan membina surau.

Kesudahan cerita menelan kos RM200,000 ini dapat anda saksikan di panggung Golden Screen Cinema (GSC) mulai 23 Julai ini.

Menurut Subash, filem berkenaan membawakan mesej perpaduan sesuai dengan slogan 1Malaysia yang diilhamkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Katanya, filem masa kini kebanyakannya tidak melambangkan identiti Malaysia kerana tidak membabitkan pelbagai kaum untuk menunjukkan perpaduan.

“Filem ini bukan tertumpu kepada perkataan cium. Apa yang cuba kita tekankan di sini cium dengan definisi merapatkan hubungan antara kaum di Malaysia. Kita tidak mahu slogan yang dibawakan seperti ‘datang dan pergi.’ Tiada memberi kesan kepada masyarakat. Kalau boleh, kita mahu rakyat Malaysia semua bersatu padu seperti yang ditunjukkan dalam filem ini,” katanya.

Filem terbitan Genius Parade Sdn Bhd ini mengambil masa sebulan untuk disiapkan.

Ini termasuk praproduksi selama seminggu, produksi (tiga hari) dan suntingan (dua minggu).

Subash berkata, sumber kewangan yang terbatas memaksanya menayangkan filem dalam format digital seperti filem Oscar, Slumdog Millionaire.

Filem berkenaan hanya akan dicetak untuk menyertai festival.

Subash mengolah sudut pemikirannya di mana wujud persoalan mengenai apakah filem sebenar dan apakah wayang?

Menurutnya, terdapat perbezaan ketara antaranya. Contohnya, filem sebenar merangkumi segala aspek diperlukan dalam perfileman seperti mis-on-scene (apa yang kita lihat di skrin), naratif, cara penyampaian dan sebagainya.

Ia jauh berbeza dengan wayang seperti yang kita sedia maklum hanya mementingkan nilai komersial sehingga terlupa nilai seni yang patut ditonjolkan.

Namun begitu, Subash mengakui pasaran kini menuntut wayang lebih daripada filem sebenar. Ini kerana nilai komersial membantu pengkarya memperoleh keuntungan.

Dia turut menghasilkan filem komersial untuk mendapatkan modal bagi menghasilkan cereka yang lebih punyai nilai estetika seperti Pensil dan Jomlah C.I.U.M.

“Kita hasilkan filem ini bukan untuk keuntungan. Kita hasilkan untuk kepuasan kita berkarya. Justeru, filem ini tidak boleh disamakan dengan filem komersial lain kerana ini adalah karya seni.

“Sama seperti Pensil, Jomlah C.I.U.M kami hasilkan untuk menyertai festival di seluruh dunia. Kita mahu masyarakat antarabangsa tahu orang Malaysia mampu hasilkan filem setanding filem mereka,” katanya.

Perkara menarik dalam filem ini adalah pelakon utamanya yang membawakan watak ustaz, Ibrahim Mat Isa, 49, adalah golongan kurang upaya (OKU).

Ini secara tidak langsung membuktikan OKU tidak diabaikan di negara kita.

Bagi Ibrahim meskipun tidak mampu melihat keindahan dunia, namun ia tidak menghalang dirinya daripada melakonkan watak utama filem berkenaan.

“Mannan datang ke rumah saya pada tahun lalu dan memperkenalkan dirinya sebagai pengarah filem Pensil. Saya sebenarnya tidak menonton filem atau drama kerana keupayaan membataskan saya. Dia bercerita segalanya mengenai wayang dan saya mengiyakan saja.

“Akhirnya, dia memberikan skrip kepada saya dan menawarkan watak utama kepada saya. Saya mulanya menolak, tetapi akur kerana menganggap ini kurniaan Tuhan kepada saya,” katanya.

Bekas guru agama, Ibrahim kini mengajar dan memberi ceramah agama di masjid berkata, skrip yang diberikan tidak mampu dihafal, tetapi Subash menyuruh dia menggunakan ayat sendiri setelah diterangkan babak yang akan dilakonkannya.

Tambah Ibrahim, ini secara tidak langsung menampakkan dialog yang semula jadi lakonan.

Filem Jomlah C.I.U.M membariskan pelakon baru dan lama seperti wartawan hiburan Cinema Online, Wahi Aziz, Maimunah Ahmad dan Subash sendiri.

Sumber : Harian Metro [17/06/09]
Oleh Ahmad Shazwan Md Yusof

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP