Until Death Do Us Part - Jonas

Selasa, Februari 10, 2009

#94. Filem : Geng The Movie (2009)

" Pengembaraan Bermula... "

Tajuk Filem : Geng : Pengembaraan Bermula (2009)
Malaysia (Les' Copaque Production Sdn. Bhd.) 95min 35mm Color
Genre : Animasi 3D, Adventure, Fantasi, Famili
Tarikh Rilis : 12hb Februari, 2009
Web Filem : http://www.gengthemovie.com
Produser : Hj Burhanuddin
Pengarah : Nizam Razak
Pengarah Seni : Mohd Safwan
Pengarah Animasi : Jeffry
LakonLayar : Muhammad Anas
Animasi 3D : Yong Pin, Mohd Khairul Hadi, Nazrul Hadi
Sinematografi : Nazrul Hadi
Pelakon (suara) : Amir Izwan(Badrol), Balqis (Ros), Kee Yong Pin (Lim), Nur Fathiah (Upin& Ipin) , Kannan (Rajoo)
Plot : Badrol yang bosan tinggal dirumah telah mengajak teman karibnya Lim pulang ke kampongnya untuk merasai suasana 'musim durian' sementara itu heboh dikampong Badrol dengan cerita seram tentang kewujudan makhluk asing yang mengerikan ketika menjelang waktu malam. Tanpa Badrol sangkakan percutian kali ini membawanya bersama Lim, Ros seorang gadis kampong berserta adik kembarnya Upin dan Ipin serta kawannya Rajoo kedalam hutan bagi menyelesaikan misteri seram yang menyelubungi penduduk kampong. Mereka ber-enam dibantu oleh haiwan aneh sahabat Rajoo mengembara membongkar misteri didalam keindahan flora dan fauna hutan hujan tropika.

Trailer :


My 2cents : Terus terang Maya bangga dengan kelahiran filem animasi 3D terbitan sulung Les' Copaque Production Sdn Bhd yang telah pun mengukir nama melalui mini siri animasi tv Upin & Ipin. Maya bangga kerana keseluruhan aspek pembikinan dihasilkan oleh 40 animator muda tempatan lulusan Multimedia biarpun prosesnya mengambil masa 4tahun untuk disiapkan tetapi Maya rasakan amat berbaloi tambahan pula produksi seni menggunakan teknologi pixar 3D yang sama digunakan oleh produksi animasi terkenal Disney. Biarpun tidak sehebat menonton filem animasi barat namun Maya terhibur dengan elemen suspen thriller yang diadun mantap bersama sentuhan dramatik dan lucu semuanya dapat kita rasai bersama kesan bunyi dan suara yang hebat. Maya optimis Geng mampu mengubati luka dipersada animasi negara setelah filem Silat Lagenda(1998) dan Putih (2001) hambar dan gagal menarik minat penonton biarpun seni animasi telah 15tahun bertapak dinegara kita.

Filem Animasi Pertama Malaysia Silat Lagenda (1998) yang telah mendapat Anugerah Khas Juri di Festival Filem Malaysia ke-14, 1999 manakala Putih merupakan filem animasi ke-3 Malaysia telah menemui penonton pada 06hb September 2001 menampilkan suara M.Nasir bergandingan bersama Erra Fazira.

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP