Until Death Do Us Part - Jonas

Jumaat, Mac 06, 2009

#224. Isu : Tiada usaha pulihara Studio Jalan Ampas

MESKIPUN bagi kebanyakan pengunjung Jalan Ampas, Singapura, kewujudan sebuah bangunan terbiar usang tercatat No 8, dianggap mencacatkan pemandangan. Sedangkan di tapak itulah suatu ketika dahulu gah sebagai studio penggambaran filem Melayu yang menyimpan pelbagai kenangan dan menjadi gelanggang melahirkan seniman tersohor tanah air.Studio Malay Filem Productions (MFP) di Jalan Ampas, Singapura milik Shaw Brothers beroperasi selama 19 tahun sebelum ditutup pada 1967.

Mengikut sejarah, ia dibangunkan dua beradik, Runme dan Run Run Shaw di kawasan seluas 40,000 meter persegi. Studio itulah yang melahirkan bintang ternama seperti Seniman Agung, Tan Sri P Ramlee dan rakan seangkatannya termasuk Datuk Aziz Satar, S Shamsuddin, AR Tompel, Datuk Sarimah, Tan Sri Jins Shamsuddin, Datuk Ahmad Mahmud, Datuk Jamil Sulong serta ramai lagi.

Malah, di situ juga banyak filem lama yang kekal popular dan menjadi bahan bualan masyarakat sehingga kini, terutama koleksi filem lakonan dan arahan P Ramlee menjalani penggambaran.

Bagaimanapun, pemandangan serba kekurangan bangunan berkenaan mengguris perasaan terutama peminat filem Melayu klasik dan artis veteran yang mengunjungi kawasan itu.

Hanya terdapat sebuah batu memorial didirikan di depan studio berkenaan tetapi tiada sebarang usaha dijalankan di kawasan berkenaan termasuk mengekalkan identiti dan warisan studio berkenaan.

Lokasi bersebelahan bangunan studio berkenaan sudah dibangunkan termasuk kelihatan sebuah pusat penjagaan orang tua dan barisan bangunan rumah kedai yang belum beroperasi.

Persatuan Seniman Malaysia, Datuk Mustapha Maarof, berkata sumbangan studio berkenaan tidak seharusnya dilupakan kerana studio berkenaan yang pernah dilabelkan sebagai 'Hollywood Filem Melayu' ketika zaman kegemilangannya pada era 1950-an dan awal 1960-an.

Menurutnya, studio berkenaan terpaksa ditutup pada 1967 atas alasan tidak ada lagi sambutan terhadap filem Melayu di Singapura, selain kekurangan bakat baru.

Ini disebabkan ramai seniman dan seniwati filem Melayu 'lari' ke Kuala Lumpur berikutan isu politik apabila Singapura terpisah dari Malaysia.

"Apabila menjejak kaki ke studio berkenaan, perasaan yang kami (artis veteran) alami sukar diungkapkan kerana ia tempat mencari makan, menunjukkan bakat dan pelbagai kenangan manis dilalui bersama ketika penggambaran sesuatu filem.

"Antara pengalaman saya di studio berkenaan ialah ketika menjalani penggambaran filem Hang Tuah pada 1956 bersama Tan Sri P Ramlee.

"Kami mendapati keadaannya sudah banyak berubah termasuk barangan lama seperti peralatan penggambaran yang mempunyai nilai sejarah dibiarkan berlapuk. Ia sepatutnya dipulihara sebagai warisan sejarah kerana peranan pentingnya dalam industri perfileman serantau," katanya.

Sementara itu, artis veteran, Ahmad C, 78, berkata, beliau memulakan kerjanya sebagai pembantu pejabat di studio berkenaan termasuk menghantar mesej kepada artis mengenai jadual penggambaran dari lokasi berkenaan ke sesuatu tempat dengan hanya menaiki basikal.

Menurutnya, biarpun sudah lama tidak mengunjungi studio berkenaan akibat menghidap lelah, pelbagai peristiwa dan kenangan di studio Jalan Ampas terpahat di fikirannya selama-lamanya.

"Ramai yang tertanya bagaimana terdapat perkataan C di belakang nama saya. Ceritanya bermula apabila pengarah sukar memberi arahan kerja di studio apabila terdapat tiga pekerja bernama Ahmad. Oleh itu pengarah berkenaan meletakkan huruf di penghujung nama setiap kami termasuk Ahmad A, Ahmad B dan diikuti nama saya Ahmad C.

"Saya juga mempunyai pengalaman berlakon dalam filem Seniman Bujang Lapok apabila pengarah Ahmad Nesfu menghalau 'budak tiga ekor' Bujang Lapok, saya mencelah dengan secebis kertas, "Tuan Director, ini tiga orang tak tahu pasal shooting!".

"Lebih sayu mengenangkan pahit getir dilalui untuk menyara hidup sesudah Studio Jalan Ampas di Singapura ditutup. Sejak itu saya melakukan apa saja untuk mencari rezeki sehingga kini 'tersadai' di Tanjung Buai, Teluk Sengat, Kota Tinggi, Johor," katanya ketika ditemui di kediamannya di rumah pangsa berhampiran Tampines, Singapura, baru-baru ini.

Sumber :
Harian Metro
Oleh Mary Victoria Dass
maryvictoria@hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP