Until Death Do Us Part - Jonas

Jumaat, Mac 06, 2009

#225. Hype - Rosyam kongsi ilmu

BINTANG filem terkenal, Rosyam Nor akan mencurahkan pengalaman sebagai pelakon, pengarah dan penerbit kepada 150 peserta bengkel penulisan skrip drama TV dan filem yang akan berlangsung selama dua hari di Dewan Raja Lumu, Muzium Sultan Alam Shah, Shah Alam, bermula esok.

Pelakon drama Rozanna yang sedang disiarkan menerusi slot Samarinda di TV3, bukan hanya diiktiraf melalui bakat dan populariti dalam lakonan. Malah Rosyam juga bertindak sebagai Penerbit dan Pengarah Urusan Suhan Movies & Trading Sdn Bhd.Malah Rosyam membuktikan kemampuannya apabila tampil memegang watak utama dalam beberapa genre drama dan filem. Paling meninggalkan kesan karektor pelakon romantis seperti dalam Rozanna selain Gelora Di Hati Sara (RTM).

Justeru, pengalaman luas dalam bidang seni sedikit sebanyak dapat membantu mencungkil bakat baru dalam dunia lakonan.

Penerima Anugerah Karyawan Seni Filem (Pelakon) itu berkata, menerusi penganjuran program berkenaan ia sedikit sebanyak dapat memberi ruang kepadanya untuk berkongsi pengalaman dan pengetahuan dalam bidang seni.

"Program ini sebahagian daripada hasrat saya selepas menerima anugerah itu. Saya harap ini akan menjadi asas untuk mengorak langkah memberi ceramah kepada pelajar sekolah dan universiti yang ingin tahu mengenai dunia lakonan kerana sudah ada pengiktirafan kerajaan," katanya.

Sementara itu, Pengarah program, Fauziah Buyong berkata, selain Rosyam pihaknya turut mengundang Presiden Persatuan Sutradara Malaysia (FDAM), Ahmad Ibrahim atau Mat London dan Setiausaha Persatuan Penulis Skrip Malaysia (SWAM), Ismail Ahmad sebagai fasilitator.

"Ini adalah peluang keemasan kepada mereka yang berminat dalam bidang penulisan skrip drama TV atau filem, tidak kira sama ada yang baru hendak berjinak-jinak ataupun yang sudah ada pengalaman.

"Kami bawakan kepada mereka tokoh yang sudah ada nama dan pengalaman luas dalam bidang ini untuk berkongsi ilmu pengetahuan secara langsung kepada mereka sebagai input yang paling berguna untuk mereka berkarya," katanya.

Menurut Fauziah, pihaknya tidak meletakkan motif perniagaan untuk menganjurkan bengkel tersebut meskipun sedikit bayaran dikenakan bagi menampung kos penganjuran. Apa yang paling utama membantu golongan yang berminat untuk menjana pendapatan dengan menulis skrip drama TV dan filem.

"Kami sekadar mahu berkongsi peluang dan menganggap ini adalah program ilmu yang berkonsep 'menang-menang'. Semua orang akan dapat manfaat dengan cuba mencari pendapatan dengan cara ini," katanya.

Kelebihan bagi peserta bengkel selain peluang menimba pengalaman daripada tokoh lakonan terkenal, peserta diberikan sijil penyertaan yang diiktiraf FDAM dan SWAM.

"Di samping itu, kami juga akan cuba menjadi perantara untuk menghubungkan peserta yang berminat dengan FDAM dan SWAM bagi mengetengahkan hasil karya mereka dalam bidang ini.

"Kami akan tubuhkan bank skrip daripada karya peserta dan skrip yang berkualiti kami akan bawa kepada FDAM dan SWAM untuk dikomersialkan," katanya.

Sesiapa yang berminat untuk menyertai bengkel ini hubungi Fauziah di talian 019 2047271.

Sumber :
Harian Metro

0 ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP