Until Death Do Us Part - Jonas

Jumaat, Mei 22, 2009

#459. Diskusi Filem Talentime

DALAM melunaskan tanggungjawab dan amanah diberikan kerajaan untuk memaju dan membangunkan industri filem tempatan, Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) mengadakan program Diskusi Filem Tempatan, Talentime dan Marathon Filem Seram 2009.Penolong Pengarah Komunikasi Korporat Finas, Mohd Fazli Abdul Aziz, berkata kedua-dua program itu diadakan selaras usaha Finas menarik minat penonton mendekati filem Malaysia.

"Ia bertepatan kempen berterusan Finas menerusi Program Merakyatkan Filem (PMF) yang diadakan secara tetap di Pawagam Coliseum pada Sabtu minggu keempat setiap bulan," katanya.Kata Fazli, selain itu Finas menerusi Bahagian Latihan Perfileman turut mengadakan siri diskusi filem membicarakan sudut pandangan pihak media, ahli akademik dan penggiat industri termasuk mengundang pengarah, pelakon dan tenaga produksi filem yang terpilih.

Kali ini, filem Talentime arahan sutradara kontroversi, Yasmin Ahmad akan dikupas pada 23 Mei ini (Sabtu), jam 3 petang di Pawagam Mini P Ramlee, Finas.

Program ini akan dimoderatorkan Profesor Dr Wan Zawawi Wan Ibrahim dan dihadiri Yasmin Ahmad, wakil media dan pelakon utama Talentime, Magesh Jugal Kishor. Majlis diskusi ini diadakan percuma dan terbuka kepada orang ramai.

"Program ini akan dimulakan dengan tayangan filem Talentime, jam 3 petang disusuli diskusi filem dua jam selepas itu. Harapan Finas agar program seumpama ini dapat memberi peluang kepada orang ramai menonton dan berkongsi pandangan, idea dan pengalaman produksi filem Talentime.

"Secara tidak langsung menambahkan minat masyarakat menonton, menyokong dan menghargai karya filem tempatan. Malah, penonton juga boleh berinteraksi dengan barisan pelakon yang diundang," katanya.

Sementara itu, sempena Pameran Filem Seram 2009 yang berlangsung di Galeri Perfileman, Jalan Pahang Kechil, Kuala Lumpur, Finas menganjurkan Marathon Filem Seram bermula 23 dan 24 Mei ini.

Marathon dua hari ini bakal menayangkan lapan filem seram tempatan seperti Anak, Puaka Tebing Biru, Chermin dan Congkak pada hari pertama.

Manakala filem Pontianak Harum Sundal Malam, Pontianak Harum Sundal Malam 2, Susuk dan Jangan Pandang Belakang ditayangkan pada hari kedua. Jadual tayangan jam 11 pagi, 1 petang, 3 petang dan 5 petang.

Pameran filem seram ini dirasmikan Ketua Pengarah Finas, Mohd Mahyidin Mustakim pada 15 April lalu dan mendapat sambutan hangat.

Jelas Fazli, tujuan pameran ini diadakan untuk memberi pengetahuan mengenai sejarah perkembangan filem seram di Malaysia di samping memperlihatkan peranan dan pengaruh filem seram dalam kehidupan seharian masyarakat.

Antara koleksi bahan filem seram yang dipamerkan, Toyol (filem Toyol), Penunggu (Congkak), Orang Minyak(Sumpah Orang Minyak), Syaitan, Susuk (Susuk) dan Hantu Raya (Tarik-Tarik).

Pameran filem seram berlangsung dari 7 April hingga 30 Mei ini. Maklumat lanjut berhubung kedua-dua aktiviti ini boleh dilayari ini di www.sinemamalaysia.com.my

Sumber : Harian Metro [21/05/2009]

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP