Until Death Do Us Part - Jonas

Jumaat, Mei 22, 2009

#462. Kami Mahu Lihat Bukti

PELBAGAI cerita kurang enak menghambat pengarah filem Dimensi Cinta, Eddie Park atau Alif Najmi. Seawal pembikinan sehinggalah tamat penggambaran Dimensi Cinta, pengarah filem itu tidak sudah-sudah dilanda musibah.Bermula isu penarikan pelakon utamanya, Hairie Othman yang dikatakan meninggalkan set untuk membintangi filem lain, kini timbul pula cerita Eddie tidak melunaskan bayaran kepada pelakon serta kru yang terbabit dalam filem itu.Tidak cukup dengan itu, dia dikatakan berhutang dengan along sehingga menyelewengkan sebahagian wang yang diberikan produser selain melarikan diri.

Menyedari khabar angin yang menghambat dirinya sejak kebelakangan ini dan menjadi semakin tidak terkawal sejak dua minggu lalu , Eddie yang selama ini mendiamkan diri akhirnya tampil memberi kenyataan dan menjawab segala tuduhan dilemparkan kepadanya.
Dalam sidang media di kediaman merangkap pejabatnya, Sunday To Sunday Services (STS) Sdn Bhd di Subang Jaya Rabu lalu, Eddie turut ditemani peguam dari Tetuan S.L. Leong dan Kartina & Partners, Leong Sir Ley dan Irwin Lo selaku peguam yang mengendalikan kesnya.

"Pasti ramai yang hairan mengapa baru sekarang saya mengadakan sidang media. Terdapat dua penjelasan, pertama niat saya untuk menyelesaikan perkara ini secara baik.

"Sebelum ini peguam saya sudah pun menulis surat kepada penerbit pada 5 Mei lalu justeru, mengikut prosedur kami perlu menunggu maklum balas daripada mereka.

"Penerbit diberikan satu jangka masa yang munasabah untuk memberi jawapan, tetapi kami tidak menerima sebarang jawapan sehinggalah saya dan peguam mengambil keputusan mengadakan sidang media ini.

"Bagaimanapun, pada 19 Mei, jam 5.39 petang, peguam penerbit menghantar surat melalui faks untuk menjawab surat peguam kami.

"Sebab kedua, saya dan pihak guaman saya berasa khabar angin ini semakin di luar kawalan. Oleh itu, kami mengambil keputusan mengadakan sidang media ini bagi menjelaskan perkara sebenar di sebalik isu yang tersebar," katanya.

Eddie berkata, dia tidak pernah lari sebagaimana didakwa dalam artikel yang diterbitkan akhbar mingguan baru-baru ini. Bahkan tidak tahu menahu dari mana khabar angin ini bermula termasuk isu berkaitan along.

"Apa yang saya boleh katakan ialah semua ini tidak benar. Jika saya melarikan diri mengapa sidang media ini diadakan di pejabat saya? STS masih beroperasi di lokasi sama dan tidak berpindah ke mana-mana seperti didakwa.

"Kedua, semua khabar angin mengenai penerbit sudah membayar STS sama ada bayaran penuh 75 peratus atau 78 peratus daripada RM1.8 juta adalah tidak benar.

"Jika penerbit mempunyai bukti yang dikatakan, kami sendiri mahu melihat bukti itu kerana kami benar-benar tidak tahu sama ada jumlah berkenaan dibayar kepada kami.

"Ketiga, khabar angin mengenai STS meminda perjanjian tanpa pengetahuan mereka adalah tidak benar. Semua artis terbabit mempunyai satu salinan perjanjian. Jika STS pernah meminda perjanjian itu, artis tidak patut menandatanganinya. Ini hak mereka.

"Buat apalah saya hendak merosakkan integriti serta reputasi saya serta syarikat dengan berbuat demikian. Keempat, kami tidak mengelak panggilan telefon daripada penerbit kerana kami juga ingin menyelesaikan perkara ini dengan baik," katanya.

Eddie berkata, dia ada menghubungi penerbit untuk berbincang menyelesaikan masalah itu, tetapi peguamnya menasihatkannya supaya tidak mendedahkan inti pati perbualan itu.

Katanya, pada 5 Mei lalu peguamnya ada menulis surat kepada penerbit, tetapi sehingga hari ini (Rabu) masih menunggu panggilan telefon daripada pihak penerbit dan tiada sebarang maklum balas diterima.

"Apa yang menghairankan, penerbit membuat perjumpaan dengan pelakon dan kru pada 10 Mei tanpa memaklumkan kepada saya atau membalas surat kami pada masa itu.

"Terus terang, saya tidak tahu menahu mengenai perjumpaan itu. Di sini, saya juga ingin menegaskan tidak pernah meninggalkan pelakon dan kru atau tidak mempedulikan permintaan mereka.

"Walau apapun yang terjadi, perkara ini antara penerbit dengan STS. Kami sedang cuba sedaya upaya menyelesaikan perkara ini dengan baik. Saya berharap pelakon dan kru mempercayai kami dan berharap mereka bersabar," katanya.

Mengenai bayaran 78 peratus sebagaimana didakwa penerbit, Eddie menyerahkan soalan itu dijawab peguamnya, Irwin Lo.

Kata Irwin, sudah tentu produser ada membayar kalau tidak bagaimana penggambaran dapat dijalankan.

Bagaimanapun, pembayaran itu tidak 78 peratus daripada RM1.8 juta sebagaimana diperkatakan sebaliknya sebahagian sahaja dan semua wang itu digunakan sepenuhnya sepanjang penggambaran.

Sumber : Harian Metro [22/05/2009]
Oleh Norhadiani Baharom

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP