Until Death Do Us Part - Jonas

Selasa, Jun 02, 2009

#489. Borak Lokasi : Khalid Pastikan Penggambaran Sempurna

Biarpun Zati sudi menerima lamaran Iskandar sebagai isterinya tetapi lelaki itu masih terfikir sama ada sumpahan menjadi makhluk berbulu seperti mawas yang dikenakan padanya akan hilang selamanya. Itu antara adegan menarik yang dipaparkan menerusi drama terbaru arahan Ahmad Idham Ahmad Nadzri iaitu Zati & Si Mawas yang mula ditayangkan di slot Lagenda TV3 pada 12 Mei lalu, jam 4.30 petang.

Drama sebanyak 20 episod ini yang menjalani penggambaran di Taman Dagang Ampang, Selangor, baru-baru ini menampilkan pelakon remaja Liyana Jasmay dan Kamal Adli sebagai teraju utama.Turut menjayakan drama ini, Ruminah Sidek, Dian P Ramlee, Sharifah Shahorah Syed Akil, Hairie Othman, Den Wahab dan dua bekas pelajar Akademi Fantasia iaitu Zarina Zainoordin (musim kedua) dan Ika Nabila Abdul Rahim (musim keenam).Kata Ahmad Idham, drama ini dihasilkan mengikut kesesuaian slot berkenaan yang mengangkat cerita dongeng atau fantasi menjadi drama. Berbeza dengan senario drama di Indonesia yang sudah banyak menghasilkan konsep sebegini, penerbitan drama tempatan yang menggunakan konsep cerita sama masih dianggap baru. Sebelum ini, beberapa drama tempatan yang pernah dihasilkan seperti Merah Puteh dan Puteri Salju.

Untuk drama kali ini, konsep cerita ini direka berdasarkan filem Hollywood iaitu Beauty And The Beast yang mengisahkan percintaan antara seorang gadis dengan manusia yang mempunyai rupa haiwan berbulu seperti mawas. Mengikut sejarah, filem Beauty And The Beast mula dihasilkan menerusi drama TV pada 1946 oleh pengarah, Jean Cocteau yang berasal dari Perancis.

“Sungguhpun konsep cerita ini diambil seperti filem Hollywood tetapi ia juga direka mengikut kesesuaian dalam versi tempatan. Pada saya, filem ini tidak terlalu berat untuk ditonton, apatah lagi skop penonton menerusi slot Lagenda tertumpu pada golongan seperti suri rumah, pencen dan pelajar sekolah.

“Dalam meraih sambutan penonton, saya berusaha menyediakan cerita yang menarik untuk ditonton walaupun ia adalah fantasi. Namun, jika merujuk pada sambutan drama terbitan produksi saya sebelum ini, saya yakin drama ini juga mampu meraih sambutan positif penonton.

“Berbeza dengan drama yang pernah ditayangkan di TV, saya berpandangan drama yang mempunyai slot khas seperti drama ini yang ditayangkan untuk slot Legenda, memainkan peranan penting pada sambutan yang diterima. Sebagai contoh, drama saya yang lalu seperti Impak Maksima The Series yang ditayangkan pada slot Aksi mencatat empat juta penonton.

“Begitu juga dengan drama Puaka Niyang Rapik menerusi slot Seram yang mencecah 3.7 juta penonton manakala slot Akasia menampilkan drama Exora meraih dua juta penonton.

“Bagi produser, kejayaan filem berdasarkan kutipan box-office manakala kejayaan dan kepuasan menghasilkan drama pula bergantung pada rating penonton. Pada saya, penerbitan drama tempatan perlu pelbagai agar memberikan selera berbeza pada penonton.

“Bagaimanapun, apa yang penting, asas Melayu tidak dilupakan seperti adat resam dan tutur kata. Saya sendiri belajar daripada pengalaman produser Mohd Noor Kadir suatu ketika dulu yang menyatakan penerbitan sesebuah drama tempatan perlu mempunyai ciri-ciri Melayu dan jangan terlalu ghairah dengan aspek lain seperti kesan khas untuk menarik perhatian penonton,” katanya.

Drama Zati & Si Mawas mengisahkan Iskandar, lakonan Kamal Adli iaitu anak Sultanah Baginda (Dian) dari kerajaan Maisulu di Sulu terkena sumpahan Nenek Kebayan (Ruminah) ketika dilahirkan hingga bapanya meninggal dunia. Nasib malang juga menimpa Zati (Liyana) yang kehilangan ibunya ketika dilahirkan. Sejak kecil, kehidupan Iskandar dan Zati tidak sama dengan kanak-kanak lain.

Iskandar sering dikurung di dalam rumah manakala Zati dibuli Mak Cik Anita (Sharifah Shahorah) dan adik-beradiknya lain iaitu Joey (Zarina AF2) dan Rina (Ika AF6). Hingga watak Iskandar, Zati, Joey dan Rina menjadi remaja, Zati dengan Iskandar bertemu di kolej dan mereka jatuh cinta. Bagaimanapun, hubungan mereka dicemburui Joey dan Rina yang ingin merosakkan kebahagiaan itu.

Kata Idham, sumpahan yang terkena pada Iskandar bertukar menjadi mawas dianggap unik. Watak itu hanya menjadi mawas apabila dia mempunyai perasaan cinta pada seseorang. Bagaimanapun, sumpahan itu hanya hilang jika ada wanita yang sanggup berkahwin dengannya tetapi dalam rupa mawas.

Borak Lokasi

JUDUL: Zati & Si Mawas

TERBITAN: Excellent Pictures Sdn Bhd

PENGARAH: Ahamad Idham Ahmad Nadzri

PENOLONG PENGARAH: Ismail Hashim

PENOLONG PENGARAH 2: Ahmad Khalid Ahmad Nadzri

KESINAMBUNGAN: Rozniza Zainal

PENGURUS PRODUKSI: Azaromi Ghazali

PENOLONG PENGURUS PRODUKSI: Rosnalee Khalil

PROP MASTER: Ridzwan Mat Hussin

PROPMAN: Mohd Nur Rafiuddin Abd Sani

JURUSOLEK: Jamal Mohd

RUNNER: Mustafa Fikri Mohd

WARDROBE: Harry Frankie Albert Hills

PENOLONG WARDROBE: Rosli Mohd Taib

PEMBANTU PERIBADI: Mohd Rohaizad Abd Aziz

JURUKAMERA: Khairrunizam Abdul Manan

BOOMMAN: Norhisham Jaludin

PENATA CAHAYA: Mohd Shahril Mohd Saad

PENOLONG PENATA CAHAYA: Akhbar Abdul Manan

JURU AUDIO: Saiful Azlan Jaludin

PELAKON: Liyana Jasmay sebagai Zati, Ahmad Kamal Ahmad Adli (Iskandar), Sharifah Shahorah Syed Akil (Anita), Hairie Othman (Ehsan), Zarina Zainoordin (Joey), Ika Nabila Abdul Rahim (Rina), Farish Ramli (Bagio), Dian P Ramlee (Sultanah), Ruminah Sidek (Kebayan), Zaharudin Abd Wahab (Ikbal), Farisha Irwayu (Fara), Aliza Abdullah (Kak Mah), Adeline Anthony (Zizi) dan Rosli Mohd Taib (Kassim)

Sumber : Harian Metro [28/05/2009]
Oleh Elrafaei Sapi

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP