Until Death Do Us Part - Jonas

Khamis, Jun 18, 2009

#514. Usaha Ikhlas Pelajar UITM

Filem 3 Budak Melayu dihasilkan oleh pelajar semester akhir Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Seni Persembahan (Seni Layar dan Penulisan Seni Layar) dibawah seliaan Prof. Dr Hatta Azad Khan.Filem 3 Budak Melayu dibintangi oleh pelajar FACT Aizam Othman, Syahiera Abu Hassan, Noor Fariza Hishamudin, Zaidi Omar dan Liza Othman serta Radhi Khalid.Pada sidang media dan tayangan filem, pengarahnya, Muhamad Faizal Lockman Hakim, 25, berkata dia berpuas hati dengan filem yang dihasilkan.Menurutnya, hasil kerjasama erat antara krew produksi serta hubungan mesra sesama mereka membantu mengatasi masalah yang berlaku ketika proses penghasilan ini dijalankan."Kami lakukan yang terbaik untuk filem ini. Kami mendapat tunjuk ajar dari tenaga pengajar yang berpengalaman luas dalam persada seni tanah air. Kami umpama cawan kosong. Kamilah yang bakal menghiasi persada seni.

"Pelbagai halangan berjaya kami tempuhi. Antaranya kesuntukan waktu, kekurangan peruntukan dan kelengkapan barangan produksi serba sedikit menghalang kreativiti kami untuk menghasilkan filem ini. Selain itu, tekanan tugasan yang perlu disiapkan dan pelajaran sedikit mengganggu tumpuan kami," kata Faizal.Masa yang diperuntukkan untuk menghasilkan filem ini sangat singkat. Kurang dari tiga minggu, penggambaran selama 12 hari dan proses suntingan (post) selama dua minggu.Pertama kali mengarahkan filem, Faizal berterima kasih atas kepercayaan diberikan penyelia dan kerjasama krew.

Faizal berpengalaman mengarahkan filem pendek, Film Life dan menjadi pelakon tambahan dalam beberapa buah drama TV.

"Kelebihan filem ini adalah kekuatan jalan ceritanya. Cerita berkisar bagaimana pelajar jurusan perfileman membikin filem sekiranya kekurangan bajet. Unsur realiti kehidupan diselitkan dalam filem ini," katanya.

Pelakon drama TV, filem dan teater, Zaidi Omar memuji filem ini. Beliau menyifatkan cubaan berani pelajar menghasilkan filem walaupun kekurangan kewangan dan pengalaman kerana baginya untuk menghasilkan filem di Malaysia.

"Saya lihat filem ini satu keberanian. Untuk menghasilkan filem yang bagus, kita perlukan pendidikan formal. Ini kerana ilmu yang dipelajari dipraktikkan dalam pembikinan filem. Masalah seperti pelakon lewat, bayaran lambat, bajet kurang dan masalah teknikal adalah punca kurangnya kualiti sesebuah filem atau drama. Sekiranya masalah ini dapat diatasi, tidak mustahil filem yang berkualiti terhasil," katanya.

Pelakon yang baru selesai pementasan teater Merong Mahawangsa, Radhi Khalid turut memuji komitmen yang diberikan krew semasa penggambaran. Radhi berharap pelajar akan terus diberikan pendedahan sedemikian kerana bakal menggantikan orang lama.

"Apabila menerima tawaran daripada pelajar, saya cuba penuhi. Ini kerana pelajar melakukan kerja dengan ikhlas. Mereka menghasilkan filem untuk mendapatkan filem yang berkualiti. Saya harapkan cita-cita dan hasil kerja mereka berjaya," katanya.

Sumber : Harian Metro [01/06/09]
Oleh Ahmad Shazwan Md Yusof

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP