Until Death Do Us Part - Jonas

Khamis, Jun 18, 2009

#516. Bukan Soal Judul Kitar Semula

Mungkin ada yang membayangkan jalan cerita filem arahan pengarah berbakat, Ahmad Idham Ahmad Nazri mirip filem seram yang mendapat perhatian positif daripada penonton sewaktu tayangannya. Bagamanapun, sangkaan itu ternyata meleset apabila Ahmad Idham mengambil langkah berani memilih menghasilkan genre komedi seram.Menurut Ahmad Idham, selepas dua filem seram itu ramai yang bertanya apakah filem mereka seterusnya. Begitupun, ketika berbincang secara tidak formal bersama Pengarah Urusan MIG, David Teo tajuk berkenaan menjadi pilihan untuk dihasilkan.

"Bermula dari sana kami mula membuat rangka dan membayangkan jalan ceritanya yang sentiasa berubah dari semasa ke semasa."Mesej dalam filem JPBC begitu kecil iaitu mengenai penurunan Saka, tetapi untuk filem ini saya tidak begitu menekankan kepada aspek keagamaan berbanding komedi. Tujuan saya adalah supaya penonton yang datang ke pawagam dapat berhibur bersama keluarga."Filem ini juga tiada langsung serpihan daripada dua filem yang pernah ditayangkan sebelum ini. Ia satu cerita yang benar-benar baru dengan pemilihan pelakon yang berbeza dan menampilkan karakter tersendiri," katanya.

Mengulas mengenai pemilihan tajuk filem yang disifatkan diguna semula pula, dia menyifatkania bukan perkara utama sebaliknya apa saja tajuk yang mudah dan dekat dengan penonton akan sentiasa menjadi pilihannya.

"Apabila menyebut soal judul, saya mahu orang mudah faham. Jadi peluang untuk filem berkenaan menjadi tarikan kepada penonton cukup dekat. Sebelum ini saya pernah belajar dengan sutradara Mohd Noor Kadir yang sentiasa menyarankan saya supaya memilih tajuk yang sesuai dan mudah diingati.

"Memang saya meletakkan cabaran kepada diri sendiri untuk menghasilkan pelbagai genre filem tidak terhad kepada genre komedi semata-mata. Sebelum ini saya pernah menghasilkan pelbagai filem seperti seram, kanak-kanak, komedi dan cinta (Syurga Cinta) yang ternyata mempunyai sasaran penonton berbeza menyaksikan filem di pawagam.

"Secara tidak langsung saya mewujudkan platform pengikut filem itu tersendiri. Filem Syurga Cinta misalnya mendapat maklum balas positif selepas berjaya meraih kutipan RM1.2 juta selepas seminggu ditayangkan. Malah saya berharap angka berkenaan akan meningkat seterusnya dapat mengatasi rekod filem Cinta yang difahamkan mencatat kutipan sekitar RM2.5 juta," katanya.

Sebagai karyawan Ahmad Idham juga mahu mencuba menghasilkan filem berbentuk kisah hidup atau genre yang lebih berat. Bagaimanapun, dia perlu mengambil kira daripada pelbagai sudut membabitkan kemampuan menarik penonton untuk menyaksikan filem di pawagam selain perlu mementingkan aspek komersial.

Ahmad Idham ditemui ketika prebiu filem JPBC di Cathay Cineplex Damansara mengakui sebelum ini ada dalam kalangan karyawan seni yang menghasilkan filem dengan genre serupa malah mendapat maklum balas yang positif daripada penonton. Dia juga tidak kisah jika ada penonton yang masih membayangi filem Senario.

Dia yakin filem komedi seram mempunyai pengikut yang tersendiri. Kebetulan pula tempoh tayangan pada waktu itu menurut pengusaha panggung adalah masa yang paling sesuai serentak dengan cuti sekolah.

Sementara itu, Pengarah Urusan MIG, David Teo menyifatkan jalan cerita yang ringkas dan mudah difahami menjadikan filem JPBC bakal mendapat sambutan tersendiri. Filem JBPC membabitkan kos sekitar RM1.85 juta dan mula ditayangkan di seluruh pawagam tanah air pada 4 Jun ini.

"Di samping JBPC kami juga sedang menghasilkan filem aksi komedi, Remp-it Nan Sempit. Selain penggambaran filem Senario The Movie Episod II: Beach Boys sudah siap dan menanti masa tayangannya.

Sementara Remp-it V3 di peringkat akhir suntingan," kata David yang turut tampil menjayakan beberapa babak penggambaran dalam filem ke-33 MIG itu.

Sumber : Harian Metro [02/06/09]
Oleh Wan Asrudi Wan Hasan

Catat Ulasan

Layar Reader

Layar Komuniti II

Empunya Diri

Foto saya
Nature Luver, Movie Buff, Bookworm, Photogeek, Bread Krazy,

Layar Frenz I

Layar Subscribe

Add to Google Reader or Homepage

Subscribe in NewsGator Online

Add to My AOL

Subscribe in Bloglines

Layar Frenz II

Layar Community

  ©Layar 2009 Template by Our Blogger Templates

Back to TOP